Skillnad mellan versioner av "Kap 2 Introduktion till programmering"

Från Mathonline
Hoppa till: navigering, sök
m
m
Rad 5: Rad 5:
 
{{Selected tab|[[Kap 2 Introduktion till programmering|Dagens genomgång]]}}
 
{{Selected tab|[[Kap 2 Introduktion till programmering|Dagens genomgång]]}}
 
{{Not selected tab|[[Övningar 2 (C/Cpp)|Dagens övningar]]}}
 
{{Not selected tab|[[Övningar 2 (C/Cpp)|Dagens övningar]]}}
{{Not selected tab|[[Media: Boken_Progr_Cpp_Sid_1_81a.pdf|Kursboken]]}}
+
{{Not selected tab|[[Planering C/Cpp|Kursens planering]]}}
 
{{Not selected tab|[[Lektion 3 (C/Cpp)|Nästa lektion  >> ]]}}
 
{{Not selected tab|[[Lektion 3 (C/Cpp)|Nästa lektion  >> ]]}}
 
| style="border-bottom:1px solid #797979"  width="100%"|  
 
| style="border-bottom:1px solid #797979"  width="100%"|  

Versionen från 16 september 2022 kl. 12.02

        <<  Agenda          Dagens genomgång          Dagens övningar          Kursens planering          Nästa lektion  >>      


2.1    Vad är programmering?

Var och en har ett intuitivt svar på denna fråga. Vi vill precisera svaret genom att:

Sätta begreppet i rätt sammanhang, avgränsa det från andra, närbesläktade ämnen.

Låt oss börja med att ge negativa svar:

Vi vill diskutera vad programmering inte är för att närma oss det positiva svaret.

Tre negativa svar

Vad Progr 1b.jpg


Två positiva svar

1. Programmering som problemlösning

Vad Progr 2a.jpg


2. Programmering som modellering

Program Modell.jpg


2.2    Kompilering och exekvering

Hur hamnar programkoden i datorn? Det handlar om samspelet mellan mjukvaran och hårdvaran.

För att besvara frågan går vi tillbaka till de första datorerna.

John von Neumann-modellen

John Neuman Datora.jpg


John Neuman Texta.jpg


Kompilering = översättning av källkod till maskinkod

Kompilering.jpg


Fortsätt med att läsa i kursboken:

      Olika typer av fel, sid 26.

      Avsnitt 2.3 Om C/C++, sid 27-29

Gå vidare med Dagens övningar när du är klar med all läsning ovan.










Copyright © 2022 TechPages AB. All Rights Reserved.