Skillnad mellan versioner av "Kap 2 Introduktion till programmering"
Från Mathonline
Taifun (Diskussion | bidrag) m |
Taifun (Diskussion | bidrag) m |
||
Rad 5: | Rad 5: | ||
{{Selected tab|[[Kap 2 Introduktion till programmering|Dagens genomgång]]}} | {{Selected tab|[[Kap 2 Introduktion till programmering|Dagens genomgång]]}} | ||
{{Not selected tab|[[Övningar 2 (C/Cpp)|Dagens övningar]]}} | {{Not selected tab|[[Övningar 2 (C/Cpp)|Dagens övningar]]}} | ||
− | {{Not selected tab|[[ | + | {{Not selected tab|[[Planering C/Cpp|Kursens planering]]}} |
{{Not selected tab|[[Lektion 3 (C/Cpp)|Nästa lektion >> ]]}} | {{Not selected tab|[[Lektion 3 (C/Cpp)|Nästa lektion >> ]]}} | ||
| style="border-bottom:1px solid #797979" width="100%"| | | style="border-bottom:1px solid #797979" width="100%"| |
Versionen från 16 september 2022 kl. 12.02
<< Agenda | Dagens genomgång | Dagens övningar | Kursens planering | Nästa lektion >> |
2.1 Vad är programmering?
Var och en har ett intuitivt svar på denna fråga. Vi vill precisera svaret genom att:
Sätta begreppet i rätt sammanhang, avgränsa det från andra, närbesläktade ämnen.
Låt oss börja med att ge negativa svar:
Vi vill diskutera vad programmering inte är för att närma oss det positiva svaret.
Tre negativa svar
Två positiva svar
2.2 Kompilering och exekvering
Hur hamnar programkoden i datorn? Det handlar om samspelet mellan mjukvaran och hårdvaran.
För att besvara frågan går vi tillbaka till de första datorerna.
John von Neumann-modellen
Kompilering = översättning av källkod till maskinkod
Fortsätt med att läsa i kursboken:
Olika typer av fel, sid 26.
Avsnitt 2.3 Om C/C++, sid 27-29
Gå vidare med Dagens övningar när du är klar med all läsning ovan.
Copyright © 2022 TechPages AB. All Rights Reserved.