Skillnad mellan versioner av "Kap 4 Grundbegrepp i programmering"

Från Mathonline
Hoppa till: navigering, sök
m
m
Rad 5: Rad 5:
 
{{Selected tab|[[Kap 4 Grundbegrepp i programmering|Dagens genomgång]]}}
 
{{Selected tab|[[Kap 4 Grundbegrepp i programmering|Dagens genomgång]]}}
 
{{Not selected tab|[[Övningar 5 (C/Cpp)|Dagens övningar]]}}
 
{{Not selected tab|[[Övningar 5 (C/Cpp)|Dagens övningar]]}}
{{Not selected tab|[[Media: Boken_Progr_Cpp_Sid_1_81a.pdf|Kursboken]]}}
+
{{Not selected tab|[[Planering C/Cpp|Kursens planering]]}}
 
{{Not selected tab|[[Lektion 6 (C/Cpp)|Nästa lektion  >> ]]}}
 
{{Not selected tab|[[Lektion 6 (C/Cpp)|Nästa lektion  >> ]]}}
 
| style="border-bottom:1px solid #797979"  width="100%"|  
 
| style="border-bottom:1px solid #797979"  width="100%"|  

Versionen från 16 september 2022 kl. 12.04

        <<  Agenda          Dagens genomgång          Dagens övningar          Kursens planering          Nästa lektion  >>      


4.1    Datatyper

Programmet Datatype

Datatype.jpg


En programkörning ger följande utskrift:

Datatype Korex.jpg


Vad är en datatyp?

Vad datatyp.jpg


4.2    Variabler

En variabel är en platshållare (minnescell) för ett värde (data).

I koden har en variabel ett namn som används för att komma åt värdet.

I ett program kan variabelns värde ändras, men inte namnet.

Motsatsen till variabel är konstant. T.ex. är 9 en konstant, a är en variabel.

En konstants värde kan aldrig ändras.

Variabel ex.jpg


Läs i kursboken om:

      Identifierare och regler för namngivning av identifierare, sid 52.

      Rekommendationer för namngivning, sid 53


4.3    Deklaration och initiering av variabler

Programmet Variable

Variable.jpg


Tilldelningsoperatorn =

Tilld Opa.jpg


Programmet NoInitial


Deklaration och initiering i samma sats

Programmet DefInitial

DefInitial.jpg


Prorammet ovan producerar exakt samma utskrift som Prorammet Variable.


Gå vidare med Dagens övningar när du är klar med all läsning ovan.










Copyright © 2022 TechPages AB. All Rights Reserved.