Skillnad mellan versioner av "Kap 4 Grundbegrepp i programmering"
Från Mathonline
Taifun (Diskussion | bidrag) m |
Taifun (Diskussion | bidrag) m |
||
Rad 5: | Rad 5: | ||
{{Selected tab|[[Kap 4 Grundbegrepp i programmering|Dagens genomgång]]}} | {{Selected tab|[[Kap 4 Grundbegrepp i programmering|Dagens genomgång]]}} | ||
{{Not selected tab|[[Övningar 5 (C/Cpp)|Dagens övningar]]}} | {{Not selected tab|[[Övningar 5 (C/Cpp)|Dagens övningar]]}} | ||
− | {{Not selected tab|[[ | + | {{Not selected tab|[[Planering C/Cpp|Kursens planering]]}} |
{{Not selected tab|[[Lektion 6 (C/Cpp)|Nästa lektion >> ]]}} | {{Not selected tab|[[Lektion 6 (C/Cpp)|Nästa lektion >> ]]}} | ||
| style="border-bottom:1px solid #797979" width="100%"| | | style="border-bottom:1px solid #797979" width="100%"| |
Versionen från 16 september 2022 kl. 12.04
<< Agenda | Dagens genomgång | Dagens övningar | Kursens planering | Nästa lektion >> |
4.1 Datatyper
Vad är en datatyp?
4.2 Variabler
En variabel är en platshållare (minnescell) för ett värde (data).
I koden har en variabel ett namn som används för att komma åt värdet.
I ett program kan variabelns värde ändras, men inte namnet.
Motsatsen till variabel är konstant. T.ex. är 9 en konstant, a är en variabel.
En konstants värde kan aldrig ändras.
Läs i kursboken om:
Identifierare och regler för namngivning av identifierare, sid 52.
Rekommendationer för namngivning, sid 53
4.3 Deklaration och initiering av variabler
Tilldelningsoperatorn =
Programmet NoInitial
Deklaration och initiering i samma sats
Gå vidare med Dagens övningar när du är klar med all läsning ovan.
Copyright © 2022 TechPages AB. All Rights Reserved.