Skillnad mellan versioner av "Kap 4 Grundbegrepp i programmering"
Från Mathonline
Taifun (Diskussion | bidrag) m |
Taifun (Diskussion | bidrag) m |
||
Rad 48: | Rad 48: | ||
− | = <b><span style="color:#931136">Läs i [http://mathonline.se/ | + | = <b><span style="color:#931136">Läs i [http://mathonline.se:1806/boken%20progr%20cpp.pdf <span style="color:blue">kursboken</span>] om:</span></b> = |
== <b><span style="color:#931136"> Identifierare och regler för namngivning av identifierare, sid 52.</span></b> == | == <b><span style="color:#931136"> Identifierare och regler för namngivning av identifierare, sid 52.</span></b> == | ||
Versionen från 16 september 2022 kl. 15.03
<< Agenda | Dagens genomgång | Dagens övningar | Kursens planering | Nästa lektion >> |
4.1 Datatyper
Vad är en datatyp?
4.2 Variabler
En variabel är en platshållare (minnescell) för ett värde (data).
I koden har en variabel ett namn som används för att komma åt värdet.
I ett program kan variabelns värde ändras, men inte namnet.
Motsatsen till variabel är konstant. T.ex. är 9 en konstant, a är en variabel.
En konstants värde kan aldrig ändras.
Läs i kursboken om:
Identifierare och regler för namngivning av identifierare, sid 52.
Rekommendationer för namngivning, sid 53
4.3 Deklaration och initiering av variabler
Tilldelningsoperatorn =
Programmet NoInitial
Deklaration och initiering i samma sats
Gå vidare med Dagens övningar när du är klar med all läsning ovan.
Copyright © 2022 TechPages AB. All Rights Reserved.