Skillnad mellan versioner av "Kap 4 Grundbegrepp i programmering (forts.)"

Från Mathonline
Hoppa till: navigering, sök
m
m
Rad 12: Rad 12:
 
<br>
 
<br>
  
= <b><span style="color:#931136">4.1 &nbsp;&nbsp; Datatyper</span></b> =
+
= <b><span style="color:#931136">4.4 &nbsp;&nbsp; Överskrivning eller kan x = x + 1 vara sant?</span></b> =
 
<div class="ovnE">
 
<div class="ovnE">
 
=== <b><span style="color:#931136">Programmet Datatype</span></b> ===
 
=== <b><span style="color:#931136">Programmet Datatype</span></b> ===

Versionen från 17 september 2022 kl. 13.35

        <<  Agenda          Dagens genomgång          Dagens övningar          Kursens planering          Nästa lektion  >>      


4.4    Överskrivning eller kan x = x + 1 vara sant?

Programmet Datatype

Datatype.jpg


En programkörning ger följande utskrift:

Datatype Korex.jpg


Vad är en datatyp?

Vad datatyp.jpg


4.2    Variabler

En variabel är en platshållare (minnescell) för ett värde (data).

I koden har en variabel ett namn som används för att komma åt värdet.

I ett program kan variabelns värde ändras, men inte namnet.

Motsatsen till variabel är konstant. T.ex. är 9 en konstant, a är en variabel.

En konstants värde kan aldrig ändras.

Variabel ex.jpg


Läs i kursboken om:

      Identifierare och regler för namngivning av identifierare, sid 52.

      Rekommendationer för namngivning, sid 53


4.3    Deklaration och initiering av variabler

Programmet Variable

Variable.jpg


Tilldelningsoperatorn =

Tilld Opa.jpg


Programmet NoInitial


Deklaration och initiering i samma sats

Programmet DefInitial

DefInitial.jpg


Prorammet ovan producerar exakt samma utskrift som Prorammet Variable.


Gå vidare med Dagens övningar när du är klar med all läsning ovan.










Copyright © 2022 TechPages AB. All Rights Reserved.