Skillnad mellan versioner av "Kap 4 Grundbegrepp i programmering (forts.)"

Från Mathonline
Hoppa till: navigering, sök
m
m
Rad 28: Rad 28:
 
<div class="ovnC">
 
<div class="ovnC">
 
=== <b><span style="color:#931136">Programmet Cin</span></b> ===
 
=== <b><span style="color:#931136">Programmet Cin</span></b> ===
<div style="border:1px solid black;display:inline-table;margin-left: 0px;"> [[Image: Cin.jpg]]</div>
+
<div style="border:1px solid black;display:inline-table;margin-left: 0px;"> [[Image: Cina.jpg]]</div>
  
  

Versionen från 17 september 2022 kl. 17.02

        <<  Agenda          Dagens genomgång          Dagens övningar          Kursens planering          Nästa lektion  >>      


4.4    Överskrivning eller kan x = x + 1 vara sant?

Programmet OverWrite

OverWrite.jpg


Förklaring


4.5    Inläsning av data

Programmet Cin

Cina.jpg


Följande utskrift får man när man exekverar programmet Cin:

Cin Korexd.jpg


4.2    Variabler

En variabel är en platshållare (minnescell) för ett värde (data).

I koden har en variabel ett namn som används för att komma åt värdet.

I ett program kan variabelns värde ändras, men inte namnet.

Motsatsen till variabel är konstant. T.ex. är 9 en konstant, a är en variabel.

En konstants värde kan aldrig ändras.

Variabel ex.jpg


Läs i kursboken om:

      Identifierare och regler för namngivning av identifierare, sid 52.

      Rekommendationer för namngivning, sid 53


4.3    Deklaration och initiering av variabler

Programmet Variable

Variable.jpg


Tilldelningsoperatorn =

Tilld Opa.jpg


Programmet NoInitial


Deklaration och initiering i samma sats

Programmet DefInitial

DefInitial.jpg


Prorammet ovan producerar exakt samma utskrift som Prorammet Variable.


Gå vidare med Dagens övningar när du är klar med all läsning ovan.










Copyright © 2022 TechPages AB. All Rights Reserved.