Skillnad mellan versioner av "Kap 4 Grundbegrepp i programmering (forts.)"
Från Mathonline
Taifun (Diskussion | bidrag) m |
Taifun (Diskussion | bidrag) m |
||
Rad 28: | Rad 28: | ||
<div class="ovnC"> | <div class="ovnC"> | ||
=== <b><span style="color:#931136">Programmet Cin</span></b> === | === <b><span style="color:#931136">Programmet Cin</span></b> === | ||
− | <div style="border:1px solid black;display:inline-table;margin-left: 0px;"> [[Image: | + | <div style="border:1px solid black;display:inline-table;margin-left: 0px;"> [[Image: Cina.jpg]]</div> |
Versionen från 17 september 2022 kl. 17.02
Innehåll
- 1 4.4 Överskrivning eller kan x = x + 1 vara sant?
- 2 4.5 Inläsning av data
- 3 4.2 Variabler
- 4 Läs i kursboken om:
- 5 4.3 Deklaration och initiering av variabler
- 6 Tilldelningsoperatorn =
- 7 Programmet NoInitial
- 8 Deklaration och initiering i samma sats
- 9 Gå vidare med Dagens övningar när du är klar med all läsning ovan.
<< Agenda | Dagens genomgång | Dagens övningar | Kursens planering | Nästa lektion >> |
4.4 Överskrivning eller kan x = x + 1 vara sant?
4.5 Inläsning av data
4.2 Variabler
En variabel är en platshållare (minnescell) för ett värde (data).
I koden har en variabel ett namn som används för att komma åt värdet.
I ett program kan variabelns värde ändras, men inte namnet.
Motsatsen till variabel är konstant. T.ex. är 9 en konstant, a är en variabel.
En konstants värde kan aldrig ändras.
Läs i kursboken om:
Identifierare och regler för namngivning av identifierare, sid 52.
Rekommendationer för namngivning, sid 53
4.3 Deklaration och initiering av variabler
Tilldelningsoperatorn =
Programmet NoInitial
Deklaration och initiering i samma sats
Gå vidare med Dagens övningar när du är klar med all läsning ovan.
Copyright © 2022 TechPages AB. All Rights Reserved.