Skillnad mellan versioner av "Kap 4 Grundbegrepp i programmering (forts.)"

Från Mathonline
Hoppa till: navigering, sök
m
m
Rad 37: Rad 37:
  
  
= <b><span style="color:#931136">4.2 &nbsp;&nbsp; Variabler</span></b> =
+
= <b><span style="color:#931136">4.6 &nbsp;&nbsp; Operatorer och uttryck</span></b> =
 
<div class="border-divblue">
 
<div class="border-divblue">
 
<big><big>
 
<big><big>

Versionen från 17 september 2022 kl. 17.10

        <<  Agenda          Dagens genomgång          Dagens övningar          Kursens planering          Nästa lektion  >>      


4.4    Överskrivning eller kan x = x + 1 vara sant?

Programmet OverWrite

OverWrite.jpg


Förklaring


4.5    Inläsning av data

Programmet Cin

Cina.jpg


Följande utskrift får man när man exekverar programmet Cin:

Cin Korexd.jpg


4.6    Operatorer och uttryck

En variabel är en platshållare (minnescell) för ett värde (data).

I koden har en variabel ett namn som används för att komma åt värdet.

I ett program kan variabelns värde ändras, men inte namnet.

Motsatsen till variabel är konstant. T.ex. är 9 en konstant, a är en variabel.

En konstants värde kan aldrig ändras.

Variabel ex.jpg


Läs i kursboken om:

      Identifierare och regler för namngivning av identifierare, sid 52.

      Rekommendationer för namngivning, sid 53


4.3    Deklaration och initiering av variabler

Programmet Variable

Variable.jpg


Tilldelningsoperatorn =

Tilld Opa.jpg


Programmet NoInitial


Deklaration och initiering i samma sats

Programmet DefInitial

DefInitial.jpg


Prorammet ovan producerar exakt samma utskrift som Prorammet Variable.


Gå vidare med Dagens övningar när du är klar med all läsning ovan.










Copyright © 2022 TechPages AB. All Rights Reserved.