Skillnad mellan versioner av "Kap 4 Grundbegrepp i programmering"
Från Mathonline
Taifun (Diskussion | bidrag) m |
Taifun (Diskussion | bidrag) m |
||
Rad 73: | Rad 73: | ||
=== <b><span style="color:#931136">Programmet DefInitial</span></b> === | === <b><span style="color:#931136">Programmet DefInitial</span></b> === | ||
<div style="border:1px solid black;display:inline-table;margin-left: 0px;"> [[Image: DefInitial.jpg]]</div> | <div style="border:1px solid black;display:inline-table;margin-left: 0px;"> [[Image: DefInitial.jpg]]</div> | ||
+ | </div> | ||
Rad 79: | Rad 80: | ||
+ | <div class="ovnC"> | ||
= <b><span style="color:#931136">Programmet NoInitial</span></b> = | = <b><span style="color:#931136">Programmet NoInitial</span></b> = | ||
<div class="ovnE"> | <div class="ovnE"> |
Versionen från 28 september 2022 kl. 15.01
<< Agenda | Dagens genomgång | Dagens övningar | Kursens planering | Nästa lektion >> |
4.1 Datatyper
Vad är en datatyp?
4.2 Variabler
En variabel är en platshållare (minnescell) för ett värde (data).
I koden har en variabel ett namn som används för att komma åt värdet.
I ett program kan variabelns värde ändras, men inte namnet.
Motsatsen till variabel är konstant. T.ex. är 9 en konstant, a är en variabel.
En konstants värde kan aldrig ändras.
Läs i kursboken om:
Identifierare och regler för namngivning av identifierare, sid 53.
Rekommendationer för namngivning, sid 54
4.3 Deklaration och initiering av variabler
Tilldelningsoperatorn =
Deklaration och initiering i samma sats
Läs i kursboken om:
Vad händer vid deklaration och initiering?, sid 57/58.
Programmet NoInitial
Prorammet ovan producerar exakt samma utskrift som Prorammet Variable.
Gå vidare med Dagens övningar när du är klar med all läsning ovan.
Copyright © 2022 TechPages AB. All Rights Reserved.