Skillnad mellan versioner av "Kap 4 Grundbegrepp i programmering (forts.)"
Från Mathonline
Taifun (Diskussion | bidrag) m |
Taifun (Diskussion | bidrag) m |
||
Rad 63: | Rad 63: | ||
+ | === <b><span style="color:#931136">Lösningen</span></b> === | ||
<div style="border:1px solid black;display:inline-table;margin-left: 0px;"> [[Image: Modulo_2_Text.jpg]]</div> | <div style="border:1px solid black;display:inline-table;margin-left: 0px;"> [[Image: Modulo_2_Text.jpg]]</div> | ||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
Versionen från 29 september 2022 kl. 21.10
<< Agenda | Dagens genomgång | Dagens övningar | Kursens planering | Nästa lektion >> |
4.4 Överskrivning eller kan x = x + 1 vara sant?
Förklaring
4.5 Inläsning av data
4.6 Inmatning – Bearbetning – Utmatning
Läs i kursboken om:
Inmatning med cin och inmatningsoperatorn >> , sid 61-62.
Strukturering av program, sid 64.
4.7 Modulooperatorn %
Modulooperatorn % ger resten vid heltalsdivision.
Exempel
Lösningen
Principen (Generalisering):
Omvandling av det decimala talsystemet till ett talsystem med basen 7.
Klockan räknar modulo 12
Principen (Generalisering):
Omvandling av det decimala talsystemet till ett talsystem med basen 12.
4.8 Ökningsoperatorn ++
4.9 Sammansatt tilldelning
Läs i kursboken om:
Datatypen string, sid 70.
Konkateneringsoperatorn + , sid 70.
Gå vidare med Dagens övningar när du är klar med all läsning ovan.
Copyright © 2022 TechPages AB. All Rights Reserved.