Skillnad mellan versioner av "Kap 5 Datastrukturer i relationsdatabaser (forts. 2)"

Från Mathonline
Hoppa till: navigering, sök
m
m
Rad 18: Rad 18:
  
  
<big><big>Hela projektets beskrivning: &nbsp; [http://www.mathonline.se/Progr_3/2%20Boken%20Progr_3_Cs.pdf <b><span style="color:blue">kursboken</span></b>], sid 175-186</big></big>
+
<big><big>Hela projektets beskrivning: &nbsp; [http://mathonline.se:1802/Boken%20Alg%20Datastr%20Design.pdf <b><span style="color:blue">kursboken</span></b>], sid 175-186</big></big>
 
</div>
 
</div>
  
Rad 40: Rad 40:
 
= <b><span style="color:#931136">Att skicka SQL satser till databasen</span></b> =
 
= <b><span style="color:#931136">Att skicka SQL satser till databasen</span></b> =
 
<div class="ovnC">
 
<div class="ovnC">
<big>* &nbsp; &nbsp; Följ instruktionerna i [http://www.mathonline.se/Progr_3/2%20Boken%20Progr_3_Cs.pdf <b><span style="color:blue">kursboken</span></b>], sid 177-181.
+
<big>* &nbsp; &nbsp; Följ instruktionerna i [http://mathonline.se:1802/Boken%20Alg%20Datastr%20Design.pdf <b><span style="color:blue">kursboken</span></b>], sid 177-181.
 
</big>
 
</big>
 
</div>
 
</div>
Rad 47: Rad 47:
 
= <b><span style="color:#931136">Att lägga till ett grafiskt gränssnitt i SQL klienten</span></b> =
 
= <b><span style="color:#931136">Att lägga till ett grafiskt gränssnitt i SQL klienten</span></b> =
 
<div class="ovnA">
 
<div class="ovnA">
<big>* &nbsp; &nbsp; Följ instruktionerna i [http://www.mathonline.se/Progr_3/2%20Boken%20Progr_3_Cs.pdf <b><span style="color:blue">kursboken</span></b>], sid 182-186.
+
<big>* &nbsp; &nbsp; Följ instruktionerna i [http://mathonline.se:1802/Boken%20Alg%20Datastr%20Design.pdf <b><span style="color:blue">kursboken</span></b>], sid 182-186.
 
</big>
 
</big>
 
</div>
 
</div>
Rad 61: Rad 61:
 
Skapa en databas för kursverksamheten som svarar mot kundens kravspecifikation.
 
Skapa en databas för kursverksamheten som svarar mot kundens kravspecifikation.
  
Projektets genomförande beskrivs i sin helhet i [http://www.mathonline.se/Progr_3/2%20Boken%20Progr_3_Cs.pdf <b><span style="color:blue">kursboken</span></b>], sid 187-199
+
Projektets genomförande beskrivs i sin helhet i [http://mathonline.se:1802/Boken%20Alg%20Datastr%20Design.pdf <b><span style="color:blue">kursboken</span></b>], sid 187-199
 
</big></big>
 
</big></big>
 
</div>
 
</div>
Rad 97: Rad 97:
 
<div class="ovnA">
 
<div class="ovnA">
 
<div style="border:1px solid black;display:inline-table;margin-left: 0px;"> [[Image: TomDB.jpg]]</div>
 
<div style="border:1px solid black;display:inline-table;margin-left: 0px;"> [[Image: TomDB.jpg]]</div>
<big>* &nbsp; &nbsp; Följ instruktionerna i [http://www.mathonline.se/Progr_3/2%20Boken%20Progr_3_Cs.pdf <b><span style="color:blue">kursboken</span></b>], sid 188-192.
+
<big>* &nbsp; &nbsp; Följ instruktionerna i [http://mathonline.se:1802/Boken%20Alg%20Datastr%20Design.pdf <b><span style="color:blue">kursboken</span></b>], sid 188-192.
 
</big>
 
</big>
 
</div>
 
</div>
Rad 105: Rad 105:
 
<div class="ovnE">
 
<div class="ovnE">
 
<div style="border:1px solid black;display:inline-table;margin-left: 0px;"> [[Image: AddConnection.jpg]]</div>
 
<div style="border:1px solid black;display:inline-table;margin-left: 0px;"> [[Image: AddConnection.jpg]]</div>
<big>* &nbsp; &nbsp; Följ instruktionerna i [http://www.mathonline.se/Progr_3/2%20Boken%20Progr_3_Cs.pdf <b><span style="color:blue">kursboken</span></b>], sid 192-194.
+
<big>* &nbsp; &nbsp; Följ instruktionerna i [http://mathonline.se:1802/Boken%20Alg%20Datastr%20Design.pdf <b><span style="color:blue">kursboken</span></b>], sid 192-194.
 
</big>
 
</big>
 
</div>
 
</div>
Rad 114: Rad 114:
 
<div class="ovnC">
 
<div class="ovnC">
 
<div style="border:1px solid black;display:inline-table;margin-left: 0px;"> [[Image: DatasetDesigner.jpg]]</div>
 
<div style="border:1px solid black;display:inline-table;margin-left: 0px;"> [[Image: DatasetDesigner.jpg]]</div>
<big>* &nbsp; &nbsp; Följ instruktionerna i [http://www.mathonline.se/Progr_3/2%20Boken%20Progr_3_Cs.pdf <b><span style="color:blue">kursboken</span></b>], sid 195-197.
+
<big>* &nbsp; &nbsp; Följ instruktionerna i [http://mathonline.se:1802/Boken%20Alg%20Datastr%20Design.pdf <b><span style="color:blue">kursboken</span></b>], sid 195-197.
 
</big>
 
</big>
 
</div>
 
</div>
Rad 121: Rad 121:
 
= <b><span style="color:#931136">Att lägga in data i tabellerna Designer</span></b> =
 
= <b><span style="color:#931136">Att lägga in data i tabellerna Designer</span></b> =
 
<div class="ovnA">
 
<div class="ovnA">
<big>* &nbsp; &nbsp; Följ instruktionerna i [http://www.mathonline.se/Progr_3/2%20Boken%20Progr_3_Cs.pdf <b><span style="color:blue">kursboken</span></b>], sid 197-199.
+
<big>* &nbsp; &nbsp; Följ instruktionerna i [http://mathonline.se:1802/Boken%20Alg%20Datastr%20Design.pdf <b><span style="color:blue">kursboken</span></b>], sid 197-199.
 
</big>
 
</big>
 
</div>
 
</div>

Versionen från 8 november 2022 kl. 19.09

        <<  Agenda          Kursens planering          Genomgång          Dagens övningar          Instuderingsfrågor I & II  >>      


5.5   En SQL klient i C#

Projektet SQLclient, en Windows Forms Application

SQLclient.jpg


Hela projektets beskrivning:   kursboken, sid 175-186


Att ladda ned en exempeldatabas

  •     Så följ instruktionerna där för att ladda ned exempeldatabasen, om du inte gjort det än.


Databasstrukturen i DataSet Designer


Att skicka SQL satser till databasen

*     Följ instruktionerna i kursboken, sid 177-181.


Att lägga till ett grafiskt gränssnitt i SQL klienten

*     Följ instruktionerna i kursboken, sid 182-186.


5.6   Att skapa och designa en databas i C#

Kundens kravspecifikation

Kursverksamhet.jpg


Skapa en databas för kursverksamheten som svarar mot kundens kravspecifikation.

Projektets genomförande beskrivs i sin helhet i kursboken, sid 187-199


Databasmodellering

Entity-Relationship diagram:

Databasmodella.jpg
  •     Varje ruta är en entitet. Varje entitet har ett antal attribut dvs egenskaper.
  •     En entitet är något viktigt för verksamheten som man behöver lagra information om.
  •     Entiteter är nyckelbegrepp – jämförbart med klasser i objektorienterad programmering.
  •     Varje entitet kommer att bli en tabell när modellen implementeras.
  •     Varje attribut kommer att bli en kolumn när modellen implementeras.
  •     Modellen visar vilka kolumner som ska bli primärnycklar: PK (Primary Key)

          och vilka som ska bli främmande nycklar: FK (Foreign Key).

  •     Mellan vissa tabeller finns relationer som är ritade med linjer:

          En kurs kan ha flera kursdeltagare, medan en kursdeltagare endast läser en kurs.

          En instruktör kan undervisa i flera kurser, medan en kurs endast har en instruktör.


Att skapa en tom databas samt tabeller

*     Följ instruktionerna i kursboken, sid 188-192.


Att koppla projektets Dataset till databasen

*     Följ instruktionerna i kursboken, sid 192-194.


Att skapa relationer mellan tabeller och rita ER diagrammet

DataSet Designer

DatasetDesigner.jpg

*     Följ instruktionerna i kursboken, sid 195-197.


Att lägga in data i tabellerna Designer

*     Följ instruktionerna i kursboken, sid 197-199.









Copyright © 2022 TechPages AB. All Rights Reserved.