Skillnad mellan versioner av "Kap 1 Objektorienterad programmering (OOP)"
Taifun (Diskussion | bidrag) m |
Taifun (Diskussion | bidrag) m |
||
| Rad 101: | Rad 101: | ||
| − | = <b><span style="color:#931136">1.3 Modulariseringsprocessen</span></b> = | + | = <b><span style="color:#931136">1.3 Modulariseringsprocessen</span></b> = |
<div class="ovnA"> | <div class="ovnA"> | ||
<big><big> | <big><big> | ||
Versionen från 19 november 2022 kl. 11.09
Innehåll
| << Agenda | Innehåll & struktur | Genomgång | Dagens övningar | Nästa lektion >> |
1.1 Vad är objektorienterad programmering?
- Gå igenom texten (PDF 7 sidor):
1.2 Klassbegreppet
Vårt första C# program
Varför står metoden Main() i en klass, nämligen class First ?
Eftersom koden ska vara ett C# program.
Vad är ett C# program?
Koden ovan (class First) är det det enklast tänkbara C# programmet.
Metoden Main() kan inte skrivas utanför klassen. Ingen annan kod heller!
Vad är en klass?
Generell är en klass därför att den beskriver en kategori av saker och ting:
- ett begrepp
- en idé
- en mall.
Enligt klassens mall kan sedan objekt av denna klass skapas. Medan klassen
är abstrakt, är objekten verkliga eller virtuella saker och ting i den reala världen.
Modulär är en klass därför att den kodas som en separat och namngiven modul
så att den kan användas av vilka andra program som helst. Liksom en Legobit
för att kunna konstruera andra program. Principen heter modularisering.
Klass och objekt är två olika begrepp.
Exempel:
Pepparkakor är objekt.
Pepparkaksformen är klassen.
Klassen Password
Programmet PasswordUse
Ett körexempel
1.3 Modulariseringsprocessen
Copyright © 2022 TechPages AB. All Rights Reserved.





