Skillnad mellan versioner av "Kap 1 Objektorienterad programmering (OOP)"
Taifun (Diskussion | bidrag) m |
Taifun (Diskussion | bidrag) m |
||
| Rad 22: | Rad 22: | ||
= <b><span style="color:#931136">1.2 Klassbegreppet</span></b> = | = <b><span style="color:#931136">1.2 Klassbegreppet</span></b> = | ||
| − | <div class=" | + | <div class="ovnC"> |
=== <b><span style="color:#931136">En klass som ett C# program</span></b> === | === <b><span style="color:#931136">En klass som ett C# program</span></b> === | ||
<div style="border:1px solid black;display:inline-table;margin-left: 0px;"> [[Image: Firsta.jpg]]</div> | <div style="border:1px solid black;display:inline-table;margin-left: 0px;"> [[Image: Firsta.jpg]]</div> | ||
| Rad 36: | Rad 36: | ||
= <b><span style="color:#931136">Vad är ett C# program?</span></b> = | = <b><span style="color:#931136">Vad är ett C# program?</span></b> = | ||
| − | <div class=" | + | <div class="ovnA"> |
<div style="border:1px solid black;display:inline-table;margin-left: 0px;"> [[Image: CsPrograma.jpg]]</div> | <div style="border:1px solid black;display:inline-table;margin-left: 0px;"> [[Image: CsPrograma.jpg]]</div> | ||
| Rad 47: | Rad 47: | ||
= <b><span style="color:#931136">Definition av klass</span></b> = | = <b><span style="color:#931136">Definition av klass</span></b> = | ||
| − | <div class=" | + | <div class="ovnE"> |
<div style="border:1px solid black;display:inline-table;margin-left: 0px;"> [[Image: VadKlass.jpg]]</div> | <div style="border:1px solid black;display:inline-table;margin-left: 0px;"> [[Image: VadKlass.jpg]]</div> | ||
| Rad 83: | Rad 83: | ||
= <b><span style="color:#931136">Klassen Password</span></b> = | = <b><span style="color:#931136">Klassen Password</span></b> = | ||
| − | <div class=" | + | <div class="ovnC"> |
=== <b><span style="color:#931136">Vår första egendefinierade klass utan Main()</span></b> === | === <b><span style="color:#931136">Vår första egendefinierade klass utan Main()</span></b> === | ||
<div style="border:1px solid black;display:inline-table;margin-left: 0px;"> [[Image: Password.jpg]]</div> | <div style="border:1px solid black;display:inline-table;margin-left: 0px;"> [[Image: Password.jpg]]</div> | ||
| Rad 90: | Rad 90: | ||
= <b><span style="color:#931136">Programmet PasswordUse</span></b> = | = <b><span style="color:#931136">Programmet PasswordUse</span></b> = | ||
| − | <div class=" | + | <div class="ovnC"> |
<div style="border:1px solid black;display:inline-table;margin-left: 0px;"> [[Image: PasswordUse.jpg]]</div> | <div style="border:1px solid black;display:inline-table;margin-left: 0px;"> [[Image: PasswordUse.jpg]]</div> | ||
</div> | </div> | ||
| Rad 96: | Rad 96: | ||
= <b><span style="color:#931136">Ett körexempel</span></b> = | = <b><span style="color:#931136">Ett körexempel</span></b> = | ||
| − | <div class=" | + | <div class="ovnC"> |
<div style="border:1px solid black;display:inline-table;margin-left: 0px;"> [[Image: PasswordUseKorexa.jpg]]</div> | <div style="border:1px solid black;display:inline-table;margin-left: 0px;"> [[Image: PasswordUseKorexa.jpg]]</div> | ||
</div> | </div> | ||
| Rad 102: | Rad 102: | ||
= <b><span style="color:#931136">1.3 Modulariseringsprocessen</span></b> = | = <b><span style="color:#931136">1.3 Modulariseringsprocessen</span></b> = | ||
| − | <div class=" | + | <div class="ovnE"> |
<big><big> | <big><big> | ||
:Bläddra igenom bilder & text (PDF 3 sidor)<span>:</span> | :Bläddra igenom bilder & text (PDF 3 sidor)<span>:</span> | ||
Versionen från 19 november 2022 kl. 11.20
Innehåll
| << Agenda | Innehåll & struktur | Genomgång | Dagens övningar | Nästa lektion >> |
1.1 Vad är objektorienterad programmering?
- Gå igenom texten (PDF 7 sidor):
1.2 Klassbegreppet
En klass som ett C# program
Varför står metoden Main() i en klass, nämligen class First ?
Eftersom koden ska vara ett C# program.
Vad är ett C# program?
Koden ovan (class First) är det det enklast tänkbara C# programmet.
Metoden Main() kan inte skrivas utanför klassen. Ingen annan kod heller!
Definition av klass
Generell är en klass därför att den beskriver en kategori av saker och ting:
- ett begrepp
- en idé
- en mall.
Enligt klassens mall kan sedan objekt av denna klass skapas. Medan klassen
är abstrakt, är objekten verkliga eller virtuella saker och ting i den reala världen.
Modulär är en klass därför att den kodas som en separat och namngiven modul
så att den kan användas av vilka andra program som helst. Liksom en Legobit
för att kunna konstruera andra program. Principen heter modularisering.
Klass och objekt är två olika begrepp.
Exempel:
Pepparkakor är objekt.
Pepparkaksformen är klassen.
Klassen Password
Programmet PasswordUse
Ett körexempel
1.3 Modulariseringsprocessen
Copyright © 2022 TechPages AB. All Rights Reserved.





