Skillnad mellan versioner av "Kap 1 Objektorienterad programmering (forts.)"

Från Mathonline
Hoppa till: navigering, sök
m
m
Rad 88: Rad 88:
  
  
= <b><span style="color:#931136">Konstruktorns tre egenskaper:</span></b> =
+
= <b><span style="color:#931136">Konstruktorns tre egenskaper</span></b> =
 
<div class="border-divblue">
 
<div class="border-divblue">
 
<div style="border:1px solid black;display:inline-table;margin-left: 0px;"> [[Image: KonstrEgenskapera.jpg]]</div>
 
<div style="border:1px solid black;display:inline-table;margin-left: 0px;"> [[Image: KonstrEgenskapera.jpg]]</div>

Versionen från 22 november 2022 kl. 15.12

        <<  Agenda          Innehåll & struktur          Genomgång          Dagens övningar          Nästa lektion  >>      


1.4   Användning av klasser

Anv Klasser.jpg


1. Deklaration av en klass

Klassen Emp

Emp.jpg


2. Definition av ett objekt

3. Åtkomst till objektets medlemmar

Programmet EmpTest

Emp Test.jpg


Ett körexempel

EmpTestKorex.jpg


1.5   Klassens konstruktor

Inkapsling och dess problematik

Inkapslinga.jpg

Problem:

Hur ska privata datamedlemmar initieras när de är oåtkomliga?

Lösningen:

Man använder publika metoder för att via dem komma åt klassens privata datamedlemmar.

En av dessa metoder är klassens konstruktor.


Vad är konstruktorn?

Konstruktorn är en speciell metod med tre egenskaper vars uppgift är att initiera klassens privata datamedlemmar.

Konstruktorn finns by default i alla klasser, men kan även skrivas i klassen. Se exemplet nedan.


Exempel: Klassen Circle


Åtkomstmodifieraren private

Programmet Encapsulation

Encapsulation.jpg


Klassen Circle:s datamedlem radius är oåtkomlig här pga åtkomstmodifieraren private.

Men vi kan initiera den med input via den publika metoden Circle() dvs klassens konstruktor.

Ett körexempel

CircleKorexa.jpg


Konstruktorns tre egenskaper

KonstrEgenskapera.jpg










Copyright © 2022 TechPages AB. All Rights Reserved.