Skillnad mellan versioner av "Kap 1 Objektorienterad programmering (forts.)"
Från Mathonline
Taifun (Diskussion | bidrag) m |
Taifun (Diskussion | bidrag) m |
||
Rad 88: | Rad 88: | ||
− | = <b><span style="color:#931136">Konstruktorns tre egenskaper | + | = <b><span style="color:#931136">Konstruktorns tre egenskaper</span></b> = |
<div class="border-divblue"> | <div class="border-divblue"> | ||
<div style="border:1px solid black;display:inline-table;margin-left: 0px;"> [[Image: KonstrEgenskapera.jpg]]</div> | <div style="border:1px solid black;display:inline-table;margin-left: 0px;"> [[Image: KonstrEgenskapera.jpg]]</div> |
Versionen från 22 november 2022 kl. 15.12
Innehåll
<< Agenda | Innehåll & struktur | Genomgång | Dagens övningar | Nästa lektion >> |
1.4 Användning av klasser
1. Deklaration av en klass
2. Definition av ett objekt
3. Åtkomst till objektets medlemmar
1.5 Klassens konstruktor
Inkapsling och dess problematik
Problem:
Hur ska privata datamedlemmar initieras när de är oåtkomliga?
Lösningen:
Man använder publika metoder för att via dem komma åt klassens privata datamedlemmar.
En av dessa metoder är klassens konstruktor.
Vad är konstruktorn?
Konstruktorn är en speciell metod med tre egenskaper vars uppgift är att initiera klassens privata datamedlemmar.
Konstruktorn finns by default i alla klasser, men kan även skrivas i klassen. Se exemplet nedan.
Exempel: Klassen Circle
Åtkomstmodifieraren private
Programmet Encapsulation
Klassen Circle:s datamedlem radius är oåtkomlig här pga åtkomstmodifieraren private.
Men vi kan initiera den med input via den publika metoden Circle() dvs klassens konstruktor.
Ett körexempel
Konstruktorns tre egenskaper
Copyright © 2022 TechPages AB. All Rights Reserved.