Skillnad mellan versioner av "Kap 3 Metoder i OOP"
Från Mathonline
Taifun (Diskussion | bidrag) m |
Taifun (Diskussion | bidrag) m |
||
Rad 68: | Rad 68: | ||
=== <b><span style="color:#931136">Programmet Property</span></b> === | === <b><span style="color:#931136">Programmet Property</span></b> === | ||
[[Image: Property.jpg]] | [[Image: Property.jpg]] | ||
− | |||
− | = <b><span style="color:#931136">Körexempel: samma som ovan.</span></b> = | + | === <b><span style="color:#931136">Körexempel: samma som ovan.</span></b> === |
− | + | </div> | |
Versionen från 27 november 2022 kl. 10.32
<< Agenda | Genomgång | Dagens övningar | Nästa lektion >> |
3.1 Accessmetoder
Inkapslingens konsekvenser
Inkapsling innebär inkluderingen av privata datamedlemmar i sitt program.
Konstruktorn löser problemet med initieringen av privata datamedlemmar. Men:
Problem som kvarstår:
Hur ska privata datamedlemmar ändras efter initieringen när de är oåtkomliga?
Hur ska de läsas, hur ska de skrivas efter initieringen?
Lösningen är publika accessmetoder. Det finns tre sorters accessmetoder:
- Get-metoder
- Set-metoder
- Strängrepresentationsmetoder
Get- och Set-metoder
3.2 Property
Property är en hybrid mellan datamedlem och metod som alltid är publik.
Property automatiserar Get- och Set-metoder i klasser med privata datamedlemmar.
Property är till för att utanför klassen kunna läsa värdet av och skriva ett nytt värde till en privat datamedlem.
Copyright © 2022 TechPages AB. All Rights Reserved.