Skillnad mellan versioner av "Variablers livslängd & Överskuggning av variabler"
Från Mathonline
Taifun (Diskussion | bidrag) (Skapade sidan med '__NOTOC__ {| border="0" cellspacing="0" cellpadding="0" height="30" width="100%" | style="border-bottom:1px solid #797979" width="5px" | {{Not selected tab|Lektion 24...') |
Taifun (Diskussion | bidrag) m |
||
Rad 79: | Rad 79: | ||
<br> | <br> | ||
− | + | <!-- | |
= <b><span style="color:#931136">Läs om Variablers livslängd och Överskuggning av variabler i [http://www.mathonline.se/Progr_2/Boken%20Progr_2_Cs.pdf <span style="color:blue">kursboken</span>] på sid 164-171.</span></b> = | = <b><span style="color:#931136">Läs om Variablers livslängd och Överskuggning av variabler i [http://www.mathonline.se/Progr_2/Boken%20Progr_2_Cs.pdf <span style="color:blue">kursboken</span>] på sid 164-171.</span></b> = | ||
− | + | --> | |
Versionen från 27 november 2022 kl. 16.30
Lektion 24 | Genomgång | Övningar |
Blockstruktur
Variablers räckvidd (eng. scope), blir ett problem när programmen växer.
Reglerna ovan (eng. scoping) tillämpas automatiskt.
Överskuggning av variabler (eng. overriding) är ett verktyg för att styra variablers livslängd.
Programmet Block
Den lokala variabeln x definieras i det yttre blocket och initieras till 10.
x "tränger genom" det inre blocket: blir 11 där och är 11 även efter det inre blocket.
Variabeln y definieras i det inre blocket och "dör" efter det inre blocket.
Körexempel
Överskuggning av variabler: Uppgiften
Referensen this
Lösningen: Programmet OverrideVar
Överskuggning
Körexempel
Copyright © 2022 TechPages AB. All Rights Reserved.