Skillnad mellan versioner av "Kap 3 Metoder i OOP"
Från Mathonline
Taifun (Diskussion | bidrag) m |
Taifun (Diskussion | bidrag) m |
||
Rad 1: | Rad 1: | ||
− | + | __NOTOC__ | |
{| border="0" cellspacing="0" cellpadding="0" height="30" width="100%" | {| border="0" cellspacing="0" cellpadding="0" height="30" width="100%" | ||
| style="border-bottom:1px solid #797979" width="5px" | | | style="border-bottom:1px solid #797979" width="5px" | |
Nuvarande version från 27 november 2022 kl. 17.50
<< Agenda | Genomgång | Dagens övningar | Nästa lektion >> |
3.1 Accessmetoder
Inkapslingens konsekvenser
Inkapsling innebär inkluderingen av privata datamedlemmar i sitt program.
Konstruktorn löser problemet med initieringen av privata datamedlemmar. Men:
Problem som kvarstår:
Hur ska privata datamedlemmar ändras efter initieringen när de är oåtkomliga?
Hur ska de läsas, hur ska de skrivas efter initieringen?
Lösningen är publika accessmetoder. Det finns tre sorters accessmetoder:
- Get-metoder
- Set-metoder
- Strängrepresentationsmetoder
Get- och Set-metoder
3.2 Property
Property är en hybrid mellan datamedlem och metod som alltid är publik.
Property automatiserar Get- och Set-metoder i klasser med privata datamedlemmar.
Property är till för att utanför klassen kunna läsa värdet av och skriva ett nytt värde till en privat datamedlem.
Copyright © 2022 TechPages AB. All Rights Reserved.