Skillnad mellan versioner av "Kap 1 Introduktion till programmering"

Från Mathonline
Hoppa till: navigering, sök
m
m
Rad 81: Rad 81:
 
= <b><span style="color:#931136">Att hantera filändelser</span></b> =
 
= <b><span style="color:#931136">Att hantera filändelser</span></b> =
 
<div class="ovnE">
 
<div class="ovnE">
=== <b><span style="color:#931136">Projektet FirstDatabase, en Windows Forms Application</span></b> ===
+
<div style="border:1px solid black;display:inline-table;margin-left: 0px;"> [[Image: Filandelser.jpg]]</div>
<div style="border:1px solid black;display:inline-table;margin-left: 0px;"> [[Image: Our_First_DBa.jpg]]</div>
+
 
+
 
+
<big><big>Så här kommer gränssnittet till vår första SQL Server databas i C# se ut.
+
 
+
Projektets hela beskrivning finns i [http://mathonline.se:1802/Boken%20Alg%20Datastr%20Design.pdf <b><span style="color:blue">kursboken</span></b>], sid 179-184</big></big>
+
</div>
+
 
+
 
+
= <b><span style="color:#931136">Att ladda ned en exempeldatabas</span></b> =
+
<div class="ovnE">
+
<big><big>
+
* &nbsp; &nbsp; Ladda ned databasfilen [http://taifun.se/images/stories/Books.zip <b><span style="color:red">Books.mdf</span></b>] som är packad i en zip-fil.
+
 
+
* &nbsp; &nbsp; Filen <b>Books.zip</b> laddas ned. Packa upp den, so att <b><span style="color:red">mdf</span></b>-filen läggs utanför <b>zip</b>.
+
 
+
* &nbsp; &nbsp; Spara filen <b><span style="color:red">Books.mdf</span></b> på en plats (i en mapp) som du kommer ihåg.
+
 
+
* &nbsp; &nbsp; Den ska nämligen sedan infogas i projektet och användas som datakälla.
+
</big></big>
+
 
</div>
 
</div>
  
  
 
= <b><span style="color:#931136">Att skapa ett projekt av typ Windows Forms Application</span></b> =
 
= <b><span style="color:#931136">Att skapa ett projekt av typ Windows Forms Application</span></b> =
 
 
 
<div class="ovnC">
 
<div class="ovnC">
 
<big>
 
<big>

Versionen från 12 maj 2023 kl. 19.35

v 20, vt 2023


       Agenda          Dagens genomgång          Dagens övningar          Kursens planering          Nästa lektion  >>      


1.1   Om programmering

Bläddra igenom PDFen (3 sidor):
\( \qquad\;\;\, \)\( \qquad\;\;\, \)


1.2   Programmeringens ABC

Lite historia

Hur hamnar programkoden i datorn?

För att besvara frågan går vi tillbaka till de första datorerna i historien.

Det handlar om samspelet mellan mjukvaran och hårdvaran.

John von Neumann modellen

John Neuman Datora.jpg


John Neuman Texta.jpg


Kompilering = översättning av källkod till maskinkod

Källkod är kod som endast människan förstår, men inte datorn.

Maskinkod är kod som endast datorn förstår, men inte människan.

Kompilering.jpg


Maskinkoden lagras på hårddisken och skickas till datorns processorn när programmet exekveras.


Interpretering = tolkning av källkod och exekvering direkt

En interpretator är ett program som tolkar källkod till maskinkod och skickar maskinkoden

till processorn utan att mellanlagra den på hårddisken. Processorn exekverar maskinkoden.


Om JavaScript

Om JavaScript.jpg


Om HTML

Om HTML.jpg


Att hantera filändelser

Filandelser.jpg


Att skapa ett projekt av typ Windows Forms Application

  •     Öppna Visual Studio och skapa en Windows Forms Application, så här:
WinFormsAppl 1b.jpg


Conf Proj FirstDB.jpg
  •     Följ instruktionerna i kursboken, sid 179/180.


Att koppla upp sig till SQL Servern

*     Följ instruktionerna i kursboken, sid 180-183.


Att visa databasens innehåll

*     Följ instruktionerna i kursboken, sid 183-184.