Skillnad mellan versioner av "Kap 1 Introduktion till programmering"

Från Mathonline
Hoppa till: navigering, sök
m
m
Rad 21: Rad 21:
 
<math> \qquad\;\;\, </math><div class="smallBox">[[Media: Om_Programmering.pdf|<b><span style="color:blue">Om programmering</span></b>]]</div><math> \qquad\;\;\, </math>
 
<math> \qquad\;\;\, </math><div class="smallBox">[[Media: Om_Programmering.pdf|<b><span style="color:blue">Om programmering</span></b>]]</div><math> \qquad\;\;\, </math>
 
</big></big>
 
</big></big>
</div>
 
 
 
= <b><span style="color:#931136">1.2 &nbsp; Programmeringens ABC</span></b> =
 
<div class="ovnC">
 
=== <b><span style="color:#931136">Lite historia</span></b> ===
 
<big>
 
Hur hamnar programkoden i datorn?
 
 
För att besvara frågan går vi tillbaka till de första datorerna i historien.
 
 
Det handlar om samspelet mellan mjukvaran och hårdvaran.
 
</big>
 
 
=== <b><span style="color:#931136">John von Neumann modellen</span></b> ===
 
<div style="border:1px solid black;display:inline-table;margin-left: 0px;"> [[Image: John_Neuman_Datora.jpg]]</div>
 
 
 
<div style="border:1px solid black;display:inline-table;margin-left: 0px;"> [[Image: John_Neuman_Texta.jpg]]</div>
 
</div>
 
 
 
<div class="ovnA">
 
=== <b><span style="color:#931136">Kompilering = översättning av källkod till maskinkod</span></b> ===
 
<big>
 
Källkod är kod som endast människan förstår, men inte datorn.
 
 
Maskinkod är kod som endast datorn förstår, men inte människan.
 
 
<div style="border:1px solid black;display:inline-table;margin-left: 0px;"> [[Image: Kompilering.jpg]]</div>
 
 
 
Maskinkoden lagras på hårddisken och skickas till datorns processorn när programmet exekveras.
 
</big>
 
 
----
 
 
=== <b><span style="color:#931136">Interpretering = tolkning av källkod och exekvering direkt</span></b> ===
 
<big>
 
En interpretator är ett program som tolkar källkod till maskinkod och skickar maskinkoden
 
 
till processorn utan att mellanlagra den på hårddisken. Processorn exekverar maskinkoden.
 
</big>
 
</div>
 
 
 
= <b><span style="color:#931136">Om JavaScript</span></b> =
 
<div class="ovnE">
 
<div style="border:1px solid black;display:inline-table;margin-left: 0px;"> [[Image: Om JavaScript.jpg]]</div>
 
</div>
 
 
 
= <b><span style="color:#931136">Om HTML</span></b> =
 
<div class="ovnC">
 
<div style="border:1px solid black;display:inline-table;margin-left: 0px;"> [[Image: Om HTML.jpg]]</div>
 
</div>
 
 
 
= <b><span style="color:#931136">Regler för filändelsen</span></b> =
 
<div class="ovnA">
 
<div style="border:1px solid black;display:inline-table;margin-left: 0px;"> [[Image: Regler_Filandelser.jpg]]</div>
 
</div>
 
 
 
= <b><span style="color:#931136">Att hantera filändelser</span></b> =
 
<div class="ovnE">
 
<div style="border:1px solid black;display:inline-table;margin-left: 0px;"> [[Image: Filandelser.jpg]]</div>
 
</div>
 
 
 
= <b><span style="color:#931136">1.3 &nbsp; Att komma igång med JavaScript</span></b> =
 
<div class="ovnC">
 
=== <b><span style="color:#931136">Programmet Welcome</span></b> ===
 
<div style="border:1px solid black;display:inline-table;margin-left: 0px;"> [[Image: Welcome.jpg]]</div>
 
 
</div>
 
</div>
  

Versionen från 13 maj 2023 kl. 16.52

Mån 15/5, vecka 20, vt 2023


       Agenda          Dagens genomgång          Dagens övningar          Kursens planering          Nästa lektion  >>      


1.1   Om programmering

Bläddra igenom PDFen (3 sidor):
\( \qquad\;\;\, \)\( \qquad\;\;\, \)