|
|
Rad 21: |
Rad 21: |
| <math> \qquad\;\;\, </math><div class="smallBox">[[Media: Om_Programmering.pdf|<b><span style="color:blue">Om programmering</span></b>]]</div><math> \qquad\;\;\, </math> | | <math> \qquad\;\;\, </math><div class="smallBox">[[Media: Om_Programmering.pdf|<b><span style="color:blue">Om programmering</span></b>]]</div><math> \qquad\;\;\, </math> |
| </big></big> | | </big></big> |
− | </div>
| |
− |
| |
− |
| |
− | = <b><span style="color:#931136">1.2 Programmeringens ABC</span></b> =
| |
− | <div class="ovnC">
| |
− | === <b><span style="color:#931136">Lite historia</span></b> ===
| |
− | <big>
| |
− | Hur hamnar programkoden i datorn?
| |
− |
| |
− | För att besvara frågan går vi tillbaka till de första datorerna i historien.
| |
− |
| |
− | Det handlar om samspelet mellan mjukvaran och hårdvaran.
| |
− | </big>
| |
− |
| |
− | === <b><span style="color:#931136">John von Neumann modellen</span></b> ===
| |
− | <div style="border:1px solid black;display:inline-table;margin-left: 0px;"> [[Image: John_Neuman_Datora.jpg]]</div>
| |
− |
| |
− |
| |
− | <div style="border:1px solid black;display:inline-table;margin-left: 0px;"> [[Image: John_Neuman_Texta.jpg]]</div>
| |
− | </div>
| |
− |
| |
− |
| |
− | <div class="ovnA">
| |
− | === <b><span style="color:#931136">Kompilering = översättning av källkod till maskinkod</span></b> ===
| |
− | <big>
| |
− | Källkod är kod som endast människan förstår, men inte datorn.
| |
− |
| |
− | Maskinkod är kod som endast datorn förstår, men inte människan.
| |
− |
| |
− | <div style="border:1px solid black;display:inline-table;margin-left: 0px;"> [[Image: Kompilering.jpg]]</div>
| |
− |
| |
− |
| |
− | Maskinkoden lagras på hårddisken och skickas till datorns processorn när programmet exekveras.
| |
− | </big>
| |
− |
| |
− | ----
| |
− |
| |
− | === <b><span style="color:#931136">Interpretering = tolkning av källkod och exekvering direkt</span></b> ===
| |
− | <big>
| |
− | En interpretator är ett program som tolkar källkod till maskinkod och skickar maskinkoden
| |
− |
| |
− | till processorn utan att mellanlagra den på hårddisken. Processorn exekverar maskinkoden.
| |
− | </big>
| |
− | </div>
| |
− |
| |
− |
| |
− | = <b><span style="color:#931136">Om JavaScript</span></b> =
| |
− | <div class="ovnE">
| |
− | <div style="border:1px solid black;display:inline-table;margin-left: 0px;"> [[Image: Om JavaScript.jpg]]</div>
| |
− | </div>
| |
− |
| |
− |
| |
− | = <b><span style="color:#931136">Om HTML</span></b> =
| |
− | <div class="ovnC">
| |
− | <div style="border:1px solid black;display:inline-table;margin-left: 0px;"> [[Image: Om HTML.jpg]]</div>
| |
− | </div>
| |
− |
| |
− |
| |
− | = <b><span style="color:#931136">Regler för filändelsen</span></b> =
| |
− | <div class="ovnA">
| |
− | <div style="border:1px solid black;display:inline-table;margin-left: 0px;"> [[Image: Regler_Filandelser.jpg]]</div>
| |
− | </div>
| |
− |
| |
− |
| |
− | = <b><span style="color:#931136">Att hantera filändelser</span></b> =
| |
− | <div class="ovnE">
| |
− | <div style="border:1px solid black;display:inline-table;margin-left: 0px;"> [[Image: Filandelser.jpg]]</div>
| |
− | </div>
| |
− |
| |
− |
| |
− | = <b><span style="color:#931136">1.3 Att komma igång med JavaScript</span></b> =
| |
− | <div class="ovnC">
| |
− | === <b><span style="color:#931136">Programmet Welcome</span></b> ===
| |
− | <div style="border:1px solid black;display:inline-table;margin-left: 0px;"> [[Image: Welcome.jpg]]</div>
| |
| </div> | | </div> |
| | | |