Skillnad mellan versioner av "Kap 1 Introduktion till programmering (C/Cpp 23)"
Från Mathonline
Taifun (Diskussion | bidrag) m |
Taifun (Diskussion | bidrag) m |
||
Rad 9: | Rad 9: | ||
{{Not selected tab|[[Övningar 1 (C/Cpp 23)|Övningar 1]]}} | {{Not selected tab|[[Övningar 1 (C/Cpp 23)|Övningar 1]]}} | ||
{{Not selected tab|[http://mathonline.se/Planering_Progr_Cpp_ht_23.pdf Kursens prel. planering]}} | {{Not selected tab|[http://mathonline.se/Planering_Progr_Cpp_ht_23.pdf Kursens prel. planering]}} | ||
− | {{Not selected tab|[[Lektion 2 (C/Cpp 23)|Nästa lektion >> ]]}} | + | {{Not selected tab|Nästa lektion >> }} |
+ | <!-- {{Not selected tab|[[Lektion 2 (C/Cpp 23)|Nästa lektion >> ]]}} --> | ||
| style="border-bottom:1px solid #797979" width="100%"| | | style="border-bottom:1px solid #797979" width="100%"| | ||
|} | |} |
Versionen från 11 juli 2023 kl. 23.07
Mån 18 sep, kl 13-16
Agenda | Genomgång 1 | Övningar 1 | Kursens prel. planering | Nästa lektion >> |
1.1 Vad är programmering?
Var och en har ett intuitivt svar på denna fråga. Vi vill precisera svaret genom att:
Sätta begreppet i rätt sammanhang, avgränsa det från andra, närbesläktade ämnen.
Låt oss börja med att ge negativa svar:
Vi vill diskutera vad programmering inte är för att närma oss det positiva svaret.
Tre negativa svar
Två positiva svar
1.2 Kompilering och exekvering
Hur hamnar programkoden i datorn? Det handlar om samspelet mellan mjukvaran och hårdvaran.
För att besvara frågan går vi tillbaka till de första datorerna.
John von Neumann-modellen
Kompilering = översättning av källkod till maskinkod
Editorer & IDE
Regler för filändelser
Att hantera filändelser
Olika typer av fel
Gå vidare med Dagens övningar när du är klar med genomgången ovan.
Copyright © 2023. All Rights Reserved.