Skillnad mellan versioner av "Kap 4 Grundbegrepp i programmering (C/Cpp 23)"
Från Mathonline
Taifun (Diskussion | bidrag) m |
Taifun (Diskussion | bidrag) m |
||
Rad 51: | Rad 51: | ||
= <b><span style="color:#931136">Läs i [http://mathonline.se/Boken%20Programmering%20i%20C%20och%20Cpp.pdf <span style="color:blue">kursboken</span>] om:</span></b> = | = <b><span style="color:#931136">Läs i [http://mathonline.se/Boken%20Programmering%20i%20C%20och%20Cpp.pdf <span style="color:blue">kursboken</span>] om:</span></b> = | ||
− | == <b><span style="color:#931136"> Identifierare och regler för namngivning av identifierare, sid | + | == <b><span style="color:#931136"> Identifierare och regler för namngivning av identifierare, sid 63.</span></b> == |
− | == <b><span style="color:#931136"> Rekommendationer för namngivning, sid | + | == <b><span style="color:#931136"> Rekommendationer för namngivning, sid 64</span></b> == |
− | == <b><span style="color:#931136"> Vad händer vid deklaration och initiering?, sid | + | == <b><span style="color:#931136"> Vad händer vid deklaration och initiering?, sid 67/68.</span></b> == |
<br><br> | <br><br> |
Versionen från 30 juli 2023 kl. 21.40
Tis 26 sep, kl 9-12
<< Agenda | Genomgång 6 | Övningar 6 | Innehåll & struktur | Nästa lektion >> |
4.1 Datatyper
Vad är en datatyp?
4.2 Variabler
En variabel är en platshållare (minnescell) för ett värde (data).
I koden har en variabel ett namn som används för att komma åt värdet.
I ett program kan variabelns värde ändras, men inte namnet.
Motsatsen till variabel är konstant. T.ex. är 9 en konstant, a är en variabel.
En konstants värde kan aldrig ändras.
Läs i kursboken om:
Identifierare och regler för namngivning av identifierare, sid 63.
Rekommendationer för namngivning, sid 64
Vad händer vid deklaration och initiering?, sid 67/68.
Gå vidare till: när du är klar med denna genomgång.
Copyright © 2023. All Rights Reserved.