Skillnad mellan versioner av "Kap 4 Grundbegrepp i programmering (C/Cpp 23)"

Från Mathonline
Hoppa till: navigering, sök
m
m
Rad 62: Rad 62:
  
  
= <b><span style="color:#931136">Rekommendationer för namngivning, sid 64</span></b> =
+
= <b><span style="color:#931136">Rekommendationer för namngivning</span></b> =
 
<div class="ovnA">
 
<div class="ovnA">
 
<div style="border:1px solid black;display:inline-table;margin-left: 0px;"> [[Image: Rek_Namn.jpg]]</div>
 
<div style="border:1px solid black;display:inline-table;margin-left: 0px;"> [[Image: Rek_Namn.jpg]]</div>

Versionen från 31 juli 2023 kl. 09.12

Tis 26 sep, kl 9-12

        <<  Agenda          Genomgång 6          Övningar 6          Innehåll & struktur          Nästa lektion  >>      


4.1    Datatyper

Programmet Datatype

Datatype.jpg


En programkörning ger följande utskrift:

Datatype Korex.jpg


Vad är en datatyp?

Vad datatyp.jpg


4.2    Variabler

En variabel är en platshållare (minnescell) för ett värde (data).

I koden har en variabel ett namn som används för att komma åt värdet.

I ett program kan variabelns värde ändras, men inte namnet.

Motsatsen till variabel är konstant. T.ex. är 9 en konstant, a är en variabel.

En konstants värde kan aldrig ändras.

Variabel ex.jpg


Regler för namngivning av identifierare

Regler Namn.jpg


Svenska specialtecken

Svenska tecken.jpg


Rekommendationer för namngivning

Rek Namn.jpg



Gå vidare till:        när du är klar med denna genomgång.








Copyright © 2023. All Rights Reserved.