Skillnad mellan versioner av "Kap 4 Grundbegrepp i programmering (7)"
Från Mathonline
Taifun (Diskussion | bidrag) (Skapade sidan med '__NOTOC__ <big>Ons 27 sep, kl 9-12</big> {| border="0" cellspacing="0" cellpadding="0" height="30" width="100%" | style="border-bottom:1px solid #797979" width="5px" | ...') |
Taifun (Diskussion | bidrag) m |
||
Rad 11: | Rad 11: | ||
| style="border-bottom:1px solid #797979" width="100%"| | | style="border-bottom:1px solid #797979" width="100%"| | ||
|} | |} | ||
− | |||
− | |||
<br> | <br> | ||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
= <b><span style="color:#931136">4.1 Datatyper</span></b> = | = <b><span style="color:#931136">4.1 Datatyper</span></b> = |
Versionen från 15 augusti 2023 kl. 16.38
Ons 27 sep, kl 9-12
<< Agenda | Genomgång 7 | Övningar 7 | Innehåll & struktur | Nästa lektion >> |
4.1 Datatyper
Vad är en datatyp?
4.2 Variabler
En variabel är en platshållare (minnescell) för ett värde (data).
I koden har en variabel ett namn som används för att komma åt värdet.
I ett program kan variabelns värde ändras, men inte namnet.
Motsatsen till variabel är konstant. T.ex. är 9 en konstant, a är en variabel.
En konstants värde kan aldrig ändras.
Regler för namngivning av identifierare
Svenska specialtecken
Rekommendationer för namngivning
Gå vidare till: när du är klar med denna genomgång.
Copyright © 2023. All Rights Reserved.