Skillnad mellan versioner av "Kap 4 Grundbegrepp i programmering"
Från Mathonline
Taifun (Diskussion | bidrag) m |
Taifun (Diskussion | bidrag) m |
||
Rad 76: | Rad 76: | ||
=== <b><span style="color:#931136">Programmet DefInitial</span></b> === | === <b><span style="color:#931136">Programmet DefInitial</span></b> === | ||
<div style="border:1px solid black;display:inline-table;margin-left: 0px;"> [[Image: DefInitial.jpg]]</div> | <div style="border:1px solid black;display:inline-table;margin-left: 0px;"> [[Image: DefInitial.jpg]]</div> | ||
+ | |||
+ | |||
+ | <big><big>Prorammet ovan producerar exakt samma utskrift som [[Kap_4_Grundbegrepp_i_programmering#Programmet_Variable|<b><span style="color:blue">Prorammet Variable</span></b>]].</big></big> | ||
</div> | </div> | ||
Versionen från 15 augusti 2023 kl. 16.45
<< Agenda | Dagens genomgång | Dagens övningar | Kursens planering | Nästa lektion >> |
4.1 Datatyper
Vad är en datatyp?
4.2 Variabler
En variabel är en platshållare (minnescell) för ett värde (data).
I koden har en variabel ett namn som används för att komma åt värdet.
I ett program kan variabelns värde ändras, men inte namnet.
Motsatsen till variabel är konstant. T.ex. är 9 en konstant, a är en variabel.
En konstants värde kan aldrig ändras.
Läs i kursboken om:
Identifierare och regler för namngivning av identifierare, sid 53.
Rekommendationer för namngivning, sid 54
Vad händer vid deklaration och initiering?, sid 57/58.
4.3 Deklaration och initiering av variabler
Tilldelningsoperatorn =
Deklaration och initiering i samma sats
Oinitierade och väl definierade variabler
Programmet NoInitial
Gå vidare med Dagens övningar när du är klar med all läsning ovan.
Copyright © 2022 TechPages AB. All Rights Reserved.