Skillnad mellan versioner av "Kap 3 Att komma igång med Cpp"

Från Mathonline
Hoppa till: navigering, sök
m
m
Rad 14: Rad 14:
  
 
<br>
 
<br>
 
<big><big><b>
 
[[Kap_2_Programmeringsmiljön#2.4_ETT_projekt_f.C3.B6r_alla_konsolapplikationer.C2.A0.C2.A0|<span style="color:blue">Kap 2 Programmeringsmiljön (forts.)</span>]]
 
::[[Kap_2_Programmeringsmiljön#2.4_ETT_projekt_f.C3.B6r_alla_konsolapplikationer.C2.A0.C2.A0|<span style="color:blue">­2.4 ETT projekt för alla konsolapplikationer</span>]]
 
</b></big></big>
 
  
 
= <b><span style="color:#931136">Kap 3 Att komma igång med C++:</span></b> =
 
= <b><span style="color:#931136">Kap 3 Att komma igång med C++:</span></b> =

Versionen från 21 september 2023 kl. 13.18

Mån 25 sep, kl 13-16


        <<  Agenda          Genomgång 4          Övningar 4          Planering          Nästa lektion  >>      


Kap 3 Att komma igång med C++:

3.1    Vårt första C++ program

MyFirstc.jpg


I själva verket får man detta fönster när man exekverar programmet MyFirst:


MyFirst Consoleb.jpg


Förvrängningarna av ä och ö åtgärdas senare, se programmet MyFirstSwed.

Först måste vi reda ut några begrepp: Varför kallar vi koden MyFirst för program?


Vad är ett program i C/C++?

Ett C/C++ program är en samling av funktioner (C) och klasser (C++).

En och endast en av dessa funktioner måste vara main() som är start-

punkten för programmets exekvering.

Funktioner förekommer i C program, medan i C++ kan även klasser vara

beståndsdelar av ett program.

I Visual Studio får det finnas endast ett main() i ett projekt.


Funktionen main()

Programmets exekveringspunkt

Funktionen maina.jpg


Satser

Satser.jpg


Läs i kursboken om:

      Kommentarer i C++, sid 44.

      Inkludering av bibliotek, sid 44-45

      Koderna \n och \t, sid 45


Gå vidare med Övningar 4 när du är klar med din första Console Application.






Copyright © 2023. All Rights Reserved.