Skillnad mellan versioner av "Kap 4 Grundbegrepp i programmering (C/Cpp 23)"
Från Mathonline
Taifun (Diskussion | bidrag) m |
Taifun (Diskussion | bidrag) m |
||
Rad 60: | Rad 60: | ||
</big></big> | </big></big> | ||
<div style="border:1px solid black;display:inline-table;margin-left: 0px;"> [[Image: Variabel_ex.jpg]]</div> | <div style="border:1px solid black;display:inline-table;margin-left: 0px;"> [[Image: Variabel_ex.jpg]]</div> | ||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
</div> | </div> | ||
Versionen från 27 september 2023 kl. 10.35
Ons 27 sep, kl 9-12
<< Agenda | Genomgång 6 | Övningar 6 | Planering | Nästa lektion >> |
Kap 3 Att komma igång med C++ (forts.)
Kap 4 Grundbegrepp i programmering:
4.1 Datatyper
Vad är en datatyp?
4.2 Variabler
En variabel är en platshållare (minnescell) för ett värde (data).
I koden har en variabel ett namn som används för att komma åt värdet.
I ett program kan variabelns värde ändras, men inte namnet.
Motsatsen till variabel är konstant. T.ex. är 9 en konstant, a är en variabel.
En konstants värde kan aldrig ändras.
Gå vidare till: när du är klar med denna genomgång.
Copyright © 2023. All Rights Reserved.