Skillnad mellan versioner av "Övningar 16 (C/Cpp 23)"
Taifun (Diskussion | bidrag) m |
Taifun (Diskussion | bidrag) m |
||
Rad 27: | Rad 27: | ||
<div class="ovnC"> | <div class="ovnC"> | ||
− | <big> | + | <big>Bara om du redan har kommit en bit fram i Inlämningsuppgift 2 lös följande övning: |
+ | Vidareutveckla programmet [[Kap_7_Funktioner#Programmet_Dice|<b><span style="color:blue">Dice</span></b>]] genom att: | ||
− | + | 1) räkna antalet 1, 2, 3, 4, 5, 6 i det aktuella tärningskastet. | |
− | + | 2) höja antalet tärningskast och räkna igen förekomsterna av tärningens 6 utfall (steg 1). | |
+ | |||
+ | 3) Ställ upp en frekvenstabell. Frekvens är antalet förekomster av ett visst utfall bland tärningens 6 möjliga. Tabellen ska visa frekvensen för varje utfall vid olika antal tärningskast. | ||
+ | |||
+ | 4) Infoga i tabellen även en kolumn som för varje resultat visar kvoten: | ||
+ | |||
+ | :::::::::Frekvens / Antalet tärningskast | ||
+ | |||
+ | Denna kvot är den experimentella sanno¬ikheten för ett visst resultat. | ||
+ | |||
+ | Undersök på vilket sätt den experimentella sanno¬likheten närmar sig den ideala sannolikheten för varje resultat, som enligt sannolikhetsläran borde vara 1/6. | ||
</big> | </big> | ||
</div> | </div> |
Versionen från 16 oktober 2023 kl. 10.41
Mån 16 okt, kl 13-16
<< Agenda | Genomgång 16 | Övningar 16 | Planering | Nästa lektion >> |
Dagens övningar
Mata in koden Dice.cpp i Visual Studio och kompilera.
Denna övningstid ska du använda för att komma igång
resp. fortsätta med Inlämningsuppgift 2.
Bara om du redan har kommit en bit fram i Inlämningsuppgift 2 lös följande övning:
Vidareutveckla programmet Dice genom att:
1) räkna antalet 1, 2, 3, 4, 5, 6 i det aktuella tärningskastet.
2) höja antalet tärningskast och räkna igen förekomsterna av tärningens 6 utfall (steg 1).
3) Ställ upp en frekvenstabell. Frekvens är antalet förekomster av ett visst utfall bland tärningens 6 möjliga. Tabellen ska visa frekvensen för varje utfall vid olika antal tärningskast.
4) Infoga i tabellen även en kolumn som för varje resultat visar kvoten:
- Frekvens / Antalet tärningskast
Denna kvot är den experimentella sanno¬ikheten för ett visst resultat.
Undersök på vilket sätt den experimentella sanno¬likheten närmar sig den ideala sannolikheten för varje resultat, som enligt sannolikhetsläran borde vara 1/6.
Copyright © 2023. All Rights Reserved.