Skillnad mellan versioner av "Kap 8 Klasser"
Från Mathonline
Taifun (Diskussion | bidrag) |
Taifun (Diskussion | bidrag) m |
||
Rad 34: | Rad 34: | ||
<div class="ovnA"> | <div class="ovnA"> | ||
<big><big> | <big><big> | ||
− | + | Beräknin¬garna flyttas från main() till separata moduler <b><span style="color:red">area()</span></b> och <b><span style="color:red">omkrets()</span></b> och lagras externt i headerfilen Procedure.h: | |
</big></big> | </big></big> | ||
Versionen från 22 oktober 2023 kl. 11.58
Innehåll
Tis 24 okt, kl 9-12
<< Agenda | Genomgång 21 | Övningar 21 | Planering | Nästa lektion >> |
8.1 Vad är objektorienterad programmering?
- Gå igenom texten (PDF 7 sidor):
8.2 Vägen till OOP
Steg 1: modularisering på funktionsnivå (procedural)
Beräknin¬garna flyttas från main() till separata moduler area() och omkrets() och lagras externt i headerfilen Procedure.h:
Klassen Method har två metoder: Main() och Ok(): Main() anropar Ok(). Vid anrop:
skickas den aktuella parametern input till den formella parametern passwd och retur-
värdet av typ bool returneras via Ok() till Main() och används i if-satsens samt loopens villkor.
Parametrisering
Steg 2: modularisering på klassnivå (objektorienterad)
Modulariseringens 2:a steg: Metoden Ok() flyttas till en annan klass = ny datatyp.
I Main() skapas ett objekt av den nya datatypen Password och
objektets metod Ok() anropas i Main().
Klassen Password
Klasserna Password och PasswordUse utgör ETT objektorienterat program.
Klassen PasswordUse
Ett körexempel
Copyright © 2023. All Rights Reserved.