Skillnad mellan versioner av "Kap 8 Klasser"
Från Mathonline
Taifun (Diskussion | bidrag) m |
Taifun (Diskussion | bidrag) m |
||
Rad 54: | Rad 54: | ||
<div style="border:1px solid black;display:inline-table;margin-left: 0px;"> [[Image: Procedure_cpp.jpg]]</div> | <div style="border:1px solid black;display:inline-table;margin-left: 0px;"> [[Image: Procedure_cpp.jpg]]</div> | ||
<big><big> | <big><big> | ||
− | I den procedurala programmeringen är <b>problemlösning</b> den styrande synen på hur man strukturerar koden. | + | |
+ | I den procedurala programmeringen är <b>problemlösning</b> den styrande synen | ||
+ | |||
+ | på hur man strukturerar koden. | ||
</big></big> | </big></big> | ||
</div> | </div> |
Versionen från 22 oktober 2023 kl. 14.20
Innehåll
Tis 24 okt, kl 9-12
<< Agenda | Genomgång 21 | Övningar 21 | Planering | Nästa lektion >> |
8.1 Vad är objektorienterad programmering?
- Gå igenom texten (PDF 7 sidor):
8.2 Vägen till OOP
Steg 1: modularisering på funktionsnivå (procedural)
Beräkningarna flyttas från main() till separata moduler area() och omkrets() och
lagras externt i headerfilen Procedure.h:
Parametrisering
Programmet Procedure
Den tredje modulen main() placeras i följande separat fil.
Headerfilen Procedure.h måste inkluderas i den för att koppla ihop modulerna:
I den procedurala programmeringen är problemlösning den styrande synen
på hur man strukturerar koden.
Steg 2: modularisering på klassnivå (objektorienterad)
Modulariseringens 2:a steg: Metoden Ok() flyttas till en annan klass = ny datatyp.
I Main() skapas ett objekt av den nya datatypen Password och
objektets metod Ok() anropas i Main().
Klassen Password
Klasserna Password och PasswordUse utgör ETT objektorienterat program.
Klassen PasswordUse
Ett körexempel
Copyright © 2023. All Rights Reserved.