Skillnad mellan versioner av "Kap 8 Klasser"
Från Mathonline
Taifun (Diskussion | bidrag) m |
Taifun (Diskussion | bidrag) m |
||
Rad 66: | Rad 66: | ||
<div class="ovnE"> | <div class="ovnE"> | ||
<big><big> | <big><big> | ||
− | I den objektorienterade programmeringen är <b>modellering av vekligheten</b> den | + | I den objektorienterade programmeringen är <b>modellering av vekligheten</b> den |
− | på hur man strukturerar koden. | + | styrande synen på hur man strukturerar koden. |
</big></big> | </big></big> | ||
Versionen från 22 oktober 2023 kl. 14.43
Innehåll
Tis 24 okt, kl 9-12
<< Agenda | Genomgång 21 | Övningar 21 | Planering | Nästa lektion >> |
8.1 Vad är objektorienterad programmering?
- Gå igenom texten (PDF 7 sidor):
8.2 Vägen till OOP
Steg 1: modularisering på funktionsnivå (procedural)
Beräkningarna flyttas från main() till separata moduler area() och omkrets() och
lagras externt i headerfilen Procedure.h:
Parametrisering
Programmet Procedure
Den tredje modulen main() placeras i följande separat fil.
Headerfilen Procedure.h måste inkluderas i den för att koppla ihop modulerna:
I den procedurala programmeringen är problemlösning den styrande synen
på hur man strukturerar koden.
Steg 2: modularisering på klassnivå (objektorienterad)
I den objektorienterade programmeringen är modellering av vekligheten den
styrande synen på hur man strukturerar koden.
Klassen Password
Klasserna Password och PasswordUse utgör ETT objektorienterat program.
Klassen PasswordUse
Ett körexempel
Copyright © 2023. All Rights Reserved.