Skillnad mellan versioner av "Kap 8 Klasser"
Taifun (Diskussion | bidrag) m |
Taifun (Diskussion | bidrag) m |
||
Rad 89: | Rad 89: | ||
− | === <b><span style="color:#931136"> | + | === <b><span style="color:#931136">Körexempel</span></b> === |
<div style="border:1px solid black;display:inline-table;margin-left: 0px;"> [[Image: Obj_oriented_Korex.jpg]]</div> | <div style="border:1px solid black;display:inline-table;margin-left: 0px;"> [[Image: Obj_oriented_Korex.jpg]]</div> | ||
</div> | </div> |
Versionen från 23 oktober 2023 kl. 05.58
Tis 24 okt, kl 9-12
<< Agenda | Genomgång 21 | Övningar 21 | Planering | Nästa lektion >> |
8.1 Vad är objektorienterad programmering?
- Gå igenom texten (PDF 7 sidor):
8.2 Vägen till OOP
Programmet All_in_main() utan modularisering
Programmet är varken proceduralt eller objektorienterat.
Vi ska modularisera programmet på olika nivåer. Det gör i två steg:
Steg 1: modularisering på funktionsnivå (procedural)
Beräkningarna flyttas från main() till separata moduler area() och omkrets() och
lagras externt i en headerfil:
Parametrisering
Programmet Procedure
I den procedurala programmeringen är problemlösning den styrande synen
på hur man strukturerar koden.
En nackdel av programmet Procedure ur modelleringssynpunkt är att main():s
lokala variabel radie är separerad från funktionerna area() och omkrets().
Nackdel, därför att radie är ”ur modelleringssynpunkt” en del av cirkeln.
I den objektorienterade programmeringen är modellering av vekligheten
den styrande synen på hur man strukturerar koden.
Steg 2: modularisering på klassnivå (objektorienterad)
Vår försa klass: Klassen Circle
Klassen Circle och programmet CircleTest utgör ETT objektorienterat program.
Programmet CircleTest
Körexempel
Klassbegreppet
Copyright © 2023. All Rights Reserved.