Kap 14 Windowsprogrammering

Från Mathonline
Version från den 10 december 2023 kl. 20.43 av Taifun (Diskussion | bidrag)

Hoppa till: navigering, sök

Tis 12 dec, kl 9-12


        <<  Agenda          Genomgång 49          Övningar 49          Innehåll & struktur          Nästa lektion  >>      


Kap 14   Windowsprogrammering

14.1   Interaktiva grafiska gränssnitt (GUI)

Projektet Interaction

WinFormsAppl 1a.jpg


WinFormsAppl 2.jpg


Controls

  •   Förprogrammerade grafiska komponenter i Visual Studio kallas för controls.
  Ex.: TextBox, Label, Button, ... .
  •   I Visual Studio är de samlade i verktygslådan Toolbox.
  •   De skapas genom att dubbelklicka på dem eller dra dem med musen till formfönstret.
  •   För att få funktionalitet i dem dubbelklickar man på dem, när de är placerade,
  och skriver kod ”bakom” dem. Koden är i regel en händelsemetod.


WinFormsAppl 3.jpg


WinFormsAppl 4.jpg


Händelsemetoder

WinFormsAppl 5a.jpg


Metoden MessageBox.Show()

WinFormsAppl 6.jpg


Körresultat

WinFormsAppl 7.jpg


Händelsestyrd programmering

Event driven programming.jpg


14.2   TextBoxar, Buttons & Labels

Tre kontroller

Tre kontroller.jpg


Projektet PasswdTextBox

En text (t.ex. ett lösenord) ska matas in i kontrollen TextBox.

Den inmatade texten ska inte kunna läsas i textboxen utan maskeras av stjärnor.

Först när man klickar på Button-kontrollen Show me ska texten visas i klartext i kontollen Label.

PasswdTextBox.jpg


Egenskapen PasswordChar

PasswordChar.jpg


Kod bakom knappen Show Me

Kod ShowMe.jpg


För att bygga detta projekt följ instruktionerna i kursboken, sid 405-406.



Gå vidare till:        när du är klar med denna genomgång.












Copyright © 2023. All Rights Reserved.