Kap 1 Introduktion till programmering (C/Cpp 23)
Från Mathonline
Version från den 29 april 2024 kl. 15.53 av Taifun (Diskussion | bidrag)
<< Agenda | Genomgång 1 | Övningar 1 | Innehåll & struktur | Nästa lektion >> |
1.1 Vad är programmering?
Var och en har ett intuitivt svar på denna fråga. Vi vill precisera svaret genom att
sätta begreppet i rätt sammanhang och avgränsa det från andra, närbesläktade ämnen.
Låt oss börja med att ge negativa svar:
Vi vill diskutera vad programmering inte är för att närma oss det positiva svaret.
Tre negativa svar
Två positiva svar
1.2 Kompilering och exekvering
Hur hamnar programkoden i datorn? Det handlar om samspelet mellan mjukvaran och hårdvaran.
För att besvara frågan går vi tillbaka till de första datorerna.
John von Neumann-modellen
Kompilering = översättning av källkod till maskinkod
Editorer & IDE
Regler för filändelser
Att hantera filändelser
Olika typer av fel
Gå vidare med Dagens övningar när du är klar med genomgången ovan.
Copyright © 2023. All Rights Reserved.