Övningar 2 (Webb 1)

Från Mathonline
Version från den 4 september 2024 kl. 20.36 av Taifun (Diskussion | bidrag)

Hoppa till: navigering, sök
       Agenda          Genomgång 2          Övningar 2          Innehåll & struktur          Nästa lektion  >>      


Dagens övningar

  •   Besvara frågorna nedan.
  •   Skriv dina svar i ett textdokument.
  •   Ingen inlämning krävs.
  •   Diskutera gärna frågorna gruppvis.
  •   Svar till frågorna kan hittas i texten ovan.
  •   Andra källor kan användas, som måste anges vid efterfrågan.
  •   Fortsätt med övn 1.1-1.3 längre ned (ur kursboken, Övningar till kap 1, sid 21).


1.19   Vilken egenskap borde editorn ha i vilken man skriver kod?

1.20   Vad är en IDE? Vad är skillnaden till en editor?

1.21   Vad är en webbläsare?

1.22   Vad är en interpretator och hur skiljer den sig från en kompilator?

1.23   Vilka verktyg behöver man för webbutveckling?

1.24   Vad innebär kompilering och hur skiljer den sig från exekvering?

1.25   Vad menas med programmeringstänkande?

8)   Skriver man källkod eller maskinkod när man kodar i något språk?

9)   Är datorprogram ett sätt att beskriva algoritm? Om ja, är det det enda sättet?

10)   Vilka två kategorier av språk är relevanta för webbutveckling?

11)   Är HTML ett universellt programmeringsspråk?

12)   Är HTML ett interpreterande eller ett kompilerande språk?

13)   Är HTML case sensitive?

14)   Vad är ett script och hur skiljer det sig från ett program?

15)   Vilka är algoritmers byggstenar?

16)   Nämn några exempel för scriptspråk och några för universella språk.

17)   I vilken miljö exekveras HTML-kod?

18)   Vad är ett WYSIWYG-verktyg? Nämn några exempel.

19)   År HTML ett WYSIWYG-verktyg?

20)   Vilka verktyg behöver man för att kunna utveckla HTML-script?

21)   Vilka typer av ordbehandlingsprogram är olämpliga för webbutveckling?

22)   Varför är filändelser relevanta för en webbutvecklare?


Ovn 3 Webb1.jpg







Copyright © 2024 Lieta AB. All Rights Reserved.