Innehåll Programmering 1

Från Mathonline
Version från den 22 juli 2025 kl. 19.56 av Taifun (Diskussion | bidrag)

Hoppa till: navigering, sök
       <<  Kursens presenation          Innehåll och struktur          Centralt Innehåll (Skolverket)          Fem projektuppgifter          Lektion 1  >>      

Kapitel 1 Introduktion till programmering

1.1   Vad är programmering?
1.2   Kompilering och exekvering
1.3   Om programmeringsspråken C och C++

Kapitel 2 Programmeringsmiljön

2.1   Installation av Visual Studio (VS)
2.2   Konfiguration & användning av VS
2.3   C++ Console applications
2.4   ETT projekt för alla konsolapplikationer

Kapitel 3 Att komma igång med C++

3.1   Vårt första C++ program
3.2   God programmeringsstil
3.3   Utmatning med cout och <<
3.4   Konkatenering
3.5   Radfortsättning

Kapitel 4 Grundbegrepp i programmering

4.1   Datatyper
4.2   Variabler
4.3   Deklaration och initiering av variabler
4.4   Överskrivning eller kan x = x + 1 vara sant?
4.5   Inläsning av data
4.6   Inmatning – Bearbetning – Utmatning
4.7   Arrays
4.8   Hantering av slumptal
4.9   Modulooperatorn %
4.10   Bestämning av max/min
4.11   Ökningsoperatorn ++
4.12   Sammansatt tilldelning
Projektuppgift Gymnastiktävling
Prov 1 kap 1-4

Kapitel 5 Enkla datatyper

5.1   De enkla datatyperna och deras gränser
5.2   Datatypen char
5.3   Explicit typkonvertering
5.4   ASCII-tabellen
5.5   Escapesekvenser

Kapitel 6 Kontrollstrukturer

6.1   Vad är kontrollstrukturer?
6.2   Enkel selektion: if-satsen
6.3   Tvåvägsval: if-else-satsen
6.4   Flervägsval
6.5   Efter-testad repetition: do-satsen
6.6   För-testad repetition: while-satsen
6.7   Bestämd repetition: for-satsen
6.8   Nästlade for-satser
Projektuppgift Labyrinten

Kapitel 7 Funktioner

7.1   Funktionsbegreppet i programmering
7.2   Funktioner med returvärde
7.3   Definition och anrop av funktioner
7.4   Funktioner utan returvärde
7.5   Deklaration av funktioner
7.6   Externlagrade funktioner
7.7   Lokala och globala variabler
7.8   Överskuggning av variabler
Prov 2 kap 5-7

Kapitel 4 Grundbegrepp i programmering

4.1   Olika typer av tal
4.2   Algebrans fundamentalsats
4.3   Konjugatet
4.4   Att räkna med komplexa tal
4.5   Absolutbelopp
4.6   Komplexa tal som vektorer
4.7   Visualiseringar i det komplexa talplanet
4.8   Komplexa tal på polär form
4.9   Multiplikation och division i polär form
4.10  Avläsa och rita i det komplexa talplanet
4.11  Komplexa tal i potensform (de Moivres formel)
4.12  Ekvationen z^n = a (Enhetsrötterna)
4.13  Eulers formel
4.14  Polynomekvationer
4.15  Polynomdivision
4.16  Faktorsatsen
4.17  Polynomekvationer av högre grad
4.18  Vietas formler
Nationellt prov i Matematik 4


Fig111.jpg



















Copyright © 2025 Lieta AB. All Rights Reserved.