Kap 4 Grundbegrepp i programmering
Från Mathonline
Version från den 13 september 2022 kl. 20.50 av Taifun (Diskussion | bidrag)
Innehåll
<< Agenda | Dagens genomgång | Dagens övningar | Kursboken | Nästa lektion >> |
4.1 Datatyper
Vad är en datatyp?
Variabler
En variabel är en platshållare (minnescell) för ett värde (data).
I koden har en variabel ett namn som används för att komma åt värdet.
I ett program kan variabelns värde ändras, men inte namnet.
Motsatsen till variabel är konstant. T.ex. är 9 en konstant, a är en variabel.
Läs i kursboken om:
Regler om namngivning, sid 52.
Identifierare, sid 52
Rekommendationer om namngivning, sid 53
Programmet MyFirstSwed
3.2 God programmeringsstil
Gå vidare med Dagens övningar när du är klar med all läsning ovan.
Copyright © 2022 TechPages AB. All Rights Reserved.