Kap 2 Introduktion till programmering

Från Mathonline
Hoppa till: navigering, sök
        <<  Agenda          Dagens genomgång          Dagens övningar          Kursens planering          Nästa lektion  >>      


2.1    Vad är programmering?

Var och en har ett intuitivt svar på denna fråga. Vi vill precisera svaret genom att:

Sätta begreppet i rätt sammanhang, avgränsa det från andra, närbesläktade ämnen.

Låt oss börja med att ge negativa svar:

Vi vill diskutera vad programmering inte är för att närma oss det positiva svaret.

Tre negativa svar

Vad Progr 1b.jpg


Två positiva svar

1. Programmering som problemlösning

Vad Progr 2a.jpg


2. Programmering som modellering


2.2    Kompilering och exekvering

Hur hamnar programkoden i datorn? Det handlar om samspelet mellan mjukvaran och hårdvaran.

För att besvara frågan går vi tillbaka till de första datorerna.

John von Neumann-modellen

John Neuman Datora.jpg


John Neuman Texta.jpg


Kompilering = översättning av källkod till maskinkod

Kompilering.jpg


Olika typer av fel

Olika typer fel.jpg


2.3    Från C till C++

Fran C Cpp 1.jpg


Fran C Cpp 2.jpg


Fran C Cpp 3.jpg


3.1    Vårt första C++ program

MyFirstc.jpg


I själva verket får man detta fönster när man exekverar programmet MyFirst:


MyFirst Consoleb.jpg


Förvrängningarna av ä och ö åtgärdas senare, se programmet MyFirstSwed.

Först måste vi reda ut några begrepp: Varför kallar vi koden MyFirst för program?


Vad är ett program i C/C++?

Ett C/C++ program är en samling av funktioner (C) och klasser (C++).

En och endast en av dessa funktioner måste vara main() som är start-

punkten för programmets exekvering.

Funktioner förekommer i C program, medan i C++ kan även klasser vara

beståndsdelar av ett program.

I Visual Studio får det finnas endast ett main() i ett projekt.


Funktionen main()

Programmets exekveringspunkt

Funktionen maina.jpg


Gå vidare med Dagens övningar när du är klar med all läsning ovan.










Copyright © 2022 TechPages AB. All Rights Reserved.