Kap 2 Introduktion till programmering
<< Agenda | Dagens genomgång | Dagens övningar | Kursens planering | Nästa lektion >> |
2.1 Vad är programmering?
Var och en har ett intuitivt svar på denna fråga. Vi vill precisera svaret genom att:
Sätta begreppet i rätt sammanhang, avgränsa det från andra, närbesläktade ämnen.
Låt oss börja med att ge negativa svar:
Vi vill diskutera vad programmering inte är för att närma oss det positiva svaret.
Tre negativa svar
Två positiva svar
2.2 Kompilering och exekvering
Hur hamnar programkoden i datorn? Det handlar om samspelet mellan mjukvaran och hårdvaran.
För att besvara frågan går vi tillbaka till de första datorerna.
John von Neumann-modellen
Kompilering = översättning av källkod till maskinkod
Olika typer av fel
2.3 Från C till C++
3.1 Vårt första C++ program
I själva verket får man detta fönster när man exekverar programmet MyFirst:
Förvrängningarna av ä och ö åtgärdas senare, se programmet MyFirstSwed.
Först måste vi reda ut några begrepp: Varför kallar vi koden MyFirst för program?
Vad är ett program i C/C++?
Ett C/C++ program är en samling av funktioner (C) och klasser (C++).
En och endast en av dessa funktioner måste vara main() som är start-
punkten för programmets exekvering.
Funktioner förekommer i C program, medan i C++ kan även klasser vara
beståndsdelar av ett program.
I Visual Studio får det finnas endast ett main() i ett projekt.
Funktionen main()
Gå vidare med Dagens övningar när du är klar med all läsning ovan.
Copyright © 2022 TechPages AB. All Rights Reserved.