Kap 8 Klasser (22)

Från Mathonline
Version från den 23 oktober 2023 kl. 22.11 av Taifun (Diskussion | bidrag)

Hoppa till: navigering, sök

Ons 25 okt, kl 9-12


        <<  Agenda          Genomgång 22          Övningar 22          Planering          Nästa lektion  >>      


8.3   Inkapsling


Åtkomstmodifieraen private

Private.jpg


1.5   Klassens konstruktor

Inkapsling och dess problematik

Inkapslinga.jpg


Problem:

Hur ska privata datamedlemmar initieras när de är oåtkomliga?

Lösningen:

Man använder publika metoder för att via dem komma åt klassens privata datamedlemmar.

En av dessa metoder är klassens konstruktor.


Vad är konstruktorn?

Konstruktorn är en speciell metod med tre egenskaper
vars uppgift är att initiera klassens privata datamedlemmar.


Konstruktorn finns by default i alla klasser, men man kan även
definiera den själv i klassen. Se exemplet nedan:


Exempel: Klassen Circle med konstruktor

CircleConstr.jpg


Programmet Encapsulation

Encapsulation cpp.jpg


Klassen Circle:s datamedlem radie är oåtkomlig här p.g.a. åtkomstmodifieraren private.

Men vi kan initiera den med input via den publika metoden CircleConstr() dvs klassens konstruktor.


Körexempel

EncapsKorex.jpg


Konstruktorns tre egenskaper

KonstrEgenskapera.jpg


Default konstruktorn

Alla klasser i C++ har automatiskt en default konstruktor som

initierar klassens datamedlemmar till default värden, dvs

till 0 om de är tal, till nolltecknet om dem är tecken och till tom sträng om de är strängar.

Default konstruktorn sätts ur funktion endast om man definierar en egen konstruktor.



Gå vidare till:        när du är klar med denna genomgång.











Copyright © 2023. All Rights Reserved.