Kap 1 Introduktion till programmering (C/Cpp 23)

Från Mathonline
Version från den 20 augusti 2025 kl. 10.59 av Taifun (Diskussion | bidrag)

Hoppa till: navigering, sök
        <<  Agenda          Genomgång 1          Övningar 1          Innehåll och struktur          Nästa lektion  >>      


1.1    Vad är programmering?

Var och en har ett intuitivt svar på denna fråga. Vi vill precisera svaret genom att

sätta begreppet i rätt sammanhang och avgränsa det från andra, närbesläktade ämnen.

Låt oss börja med att ge negativa svar:

Vi vill diskutera vad programmering inte är för att närma oss det positiva svaret.

Tre negativa svar

Vad Progr 1b.jpg


Slutsats från punkt 2) \( \dots \) ingen vetenskap:
Progr Praktiskt 650.jpg


Två positiva svar

1. Programmering som problemlösning

Vad Progr 2a.jpg


2. Programmering som modellering

Program Modell 650a.jpg


1.2    Kompilering och exekvering

Hur hamnar programkoden i datorn? Det handlar om samspelet mellan mjukvaran och hårdvaran.

För att besvara frågan går vi tillbaka till de första datorerna.

John von Neumann-modellen

John Neuman Datora.jpg


John Neuman Texta.jpg


Kompilering = översättning av källkod till maskinkod

Kompilering.jpg


Editorer & IDE

Editorer IDE.jpg


Regler för filändelser

Regler Filandelser Cpp.jpg


Att hantera filändelser

Hantering Filandelser.jpg


Olika typer av fel

Olika typer fel.jpg


1.3    Om programmeringsspråken C och C++

= 1.3    Om programmeringsspråken C och C++ =

1.3 Om programmeringsspråken C och C++


Gå vidare med Dagens övningar när du är klar med genomgången ovan.






Copyright © 2023. All Rights Reserved.