Kap 4 Grundbegrepp i programmering (7)
Från Mathonline
Version från den 17 september 2025 kl. 09.40 av Taifun (Diskussion | bidrag)
<< Agenda | Genomgång 7 | Övningar 7 | Innehåll & struktur | Nästa lektion >> |
4.2 Variabler
En variabel är en platshållare (minnescell) för ett värde (data).
I koden har en variabel ett namn som används för att komma åt värdet.
I ett program kan variabelns värde ändras, men inte namnet.
Motsatsen till variabel är konstant. T.ex. är 9 en konstant, a är en variabel.
En konstants värde kan aldrig ändras.
Regler för namngivning av identifierare
Svenska specialtecken
Rekommendationer för namngivning
4.3 Deklaration och initiering av variabler
Tilldelningsoperatorn =
Deklaration och initiering i samma sats
Regel: Variabler som inte deklareras innan de används ger kompileringsfel.
Vad händer vid deklaration och initiering?
Oinitierade variabler
Regel: Variabler som inte initieras innan de används ger kompileringsfel.
Äldre versioner av C++
Gå vidare till: när du är klar med denna genomgång.
Copyright © 2023. All Rights Reserved.