Kap 4 Grundbegrepp i programmering

Från Mathonline
Version från den 13 september 2022 kl. 22.06 av Taifun (Diskussion | bidrag)

Hoppa till: navigering, sök
        <<  Agenda          Dagens genomgång          Dagens övningar          Kursboken          Nästa lektion  >>      


4.1    Datatyper

Programmet Datatype

Datatype.jpg


En programkörning ger följande utskrift:

Datatype Korex.jpg


Vad är en datatyp?

Vad datatyp.jpg


4.2    Variabler

En variabel är en platshållare (minnescell) för ett värde (data).

I koden har en variabel ett namn som används för att komma åt värdet.

I ett program kan variabelns värde ändras, men inte namnet.

Motsatsen till variabel är konstant. T.ex. är 9 en konstant, a är en variabel.

En konstants värde kan aldrig ändras.

Variabel ex.jpg


Läs i kursboken om:

      Identifierare och regler för namngivning av identifierare, sid 52.

      Rekommendationer för namngivning, sid 53


4.3    Deklaration och initiering av variabler

Programmet Variable

Variable.jpg


3.2    God programmeringsstil

God ProgrStil 1.jpg


God ProgrStil 2.jpg


Gå vidare med Dagens övningar när du är klar med all läsning ovan.










Copyright © 2022 TechPages AB. All Rights Reserved.