Kap 1 Objektorienterad programmering (forts.)

Från Mathonline
Version från den 22 november 2022 kl. 15.08 av Taifun (Diskussion | bidrag)

Hoppa till: navigering, sök
        <<  Agenda          Innehåll & struktur          Genomgång          Dagens övningar          Nästa lektion  >>      


1.4   Användning av klasser

Anv Klasser.jpg


1. Deklaration av en klass

Klassen Emp

Emp.jpg


2. Definition av ett objekt

3. Åtkomst till objektets medlemmar

Programmet EmpTest

Emp Test.jpg


Ett körexempel

EmpTestKorex.jpg


1.5   Klassens konstruktor

Inkapsling och dess problematik

Inkapslinga.jpg

Problem:

Hur ska privata datamedlemmar initieras när de är oåtkomliga?

Lösningen:

Man använder publika metoder för att via dem komma åt klassens privata datamedlemmar.

En av dessa metoder är klassens konstruktor.


Vad är konstruktorn?

Konstruktorn är en publik metod vars uppgift är att initiera klassens privata datamedlemmar.

Konstruktorn finns by default i alla klasser, men kan även skrivas i klassen. Se exemplet nedan.

Se Konstruktorns egenskaper.


Exempel: Klassen Circle


Åtkomstmodifieraren private

Programmet Encapsulation

Encapsulation.jpg


Klassen Circle:s datamedlem radius är oåtkomlig här pga åtkomstmodifieraren private.

Men vi kan initiera den med input via den publika metoden Circle() dvs klassens konstruktor.

Ett körexempel

CircleKorexa.jpg


Konstruktorns tre egenskaper:

KonstrEgenskapera.jpg










Copyright © 2022 TechPages AB. All Rights Reserved.