Kap 1 Introduktion till programmering
Från Mathonline
Version från den 12 maj 2023 kl. 19.35 av Taifun (Diskussion | bidrag)
v 20, vt 2023
Agenda | Dagens genomgång | Dagens övningar | Kursens planering | Nästa lektion >> |
1.1 Om programmering
1.2 Programmeringens ABC
Lite historia
Hur hamnar programkoden i datorn?
För att besvara frågan går vi tillbaka till de första datorerna i historien.
Det handlar om samspelet mellan mjukvaran och hårdvaran.
John von Neumann modellen
Kompilering = översättning av källkod till maskinkod
Källkod är kod som endast människan förstår, men inte datorn.
Maskinkod är kod som endast datorn förstår, men inte människan.
Maskinkoden lagras på hårddisken och skickas till datorns processorn när programmet exekveras.
Interpretering = tolkning av källkod och exekvering direkt
En interpretator är ett program som tolkar källkod till maskinkod och skickar maskinkoden
till processorn utan att mellanlagra den på hårddisken. Processorn exekverar maskinkoden.
Om JavaScript
Om HTML
Att hantera filändelser
Att skapa ett projekt av typ Windows Forms Application
- Öppna Visual Studio och skapa en Windows Forms Application, så här:
- Följ instruktionerna i kursboken, sid 179/180.
Att koppla upp sig till SQL Servern
* Följ instruktionerna i kursboken, sid 180-183.
Att visa databasens innehåll
* Följ instruktionerna i kursboken, sid 183-184.