Övningar 16 (C/Cpp 23)

Från Mathonline
Version från den 16 oktober 2023 kl. 11.41 av Taifun (Diskussion | bidrag)

Hoppa till: navigering, sök

Mån 16 okt, kl 13-16


        <<  Agenda          Genomgång 16          Övningar 16          Planering          Nästa lektion  >>      


Dagens övningar

Mata in koden Dice.cpp i Visual Studio och kompilera.


Denna övningstid är avsedd för att du ska komma igång

resp. fortsätta med Inlämningsuppgift 2
.


Bara om du redan har kommit en bit fram i Inlämningsuppgift 2 kan du syssla med följande övning:

Vidareutveckla programmet Dice så här:

1) Räkna antalet 1, 2, 3, 4, 5, 6 i det aktuella tärningskastet.

2) Höj antalet tärningskast och räkna igen förekomsterna av tärningens 6 utfall (steg 1).

Utfall betyder ett experiments resultat. Resultatet 4 vid tärningskast är ett utfall osv.

3) Ställ upp en frekvenstabell.

Frekvens är antalet förekomster av ett visst utfall bland tärningens 6 möjliga.

Tabellen ska visa frekvensen för varje utfall vid olika antal tärningskast.

4) Infoga i tabellen även en kolumn som för varje utfall visar kvoten:

Frekvens / Antalet tärningskast

Denna kvot är den experimentella sannolikheten för ett visst utfall.

Undersök på vilket sätt den experimentella sannolikheten närmar sig den ideala

sannolikheten för varje resultat, som enligt sannolikhetsläran borde vara 1/6.







Copyright © 2023. All Rights Reserved.