Övningar 21 (C/Cpp 23)

Från Mathonline
Version från den 17 oktober 2023 kl. 17.01 av Taifun (Diskussion | bidrag)

Hoppa till: navigering, sök

Mån 23 okt, kl 13-16


        <<  Agenda          Genomgång 20          Övningar 20          Planering          Nästa lektion  >>      


Dagens övningar

Besvara nedanstående frågor. Svar till alla frågor kan du hitta i texten:

Vad är objektorienterad programmering?.

Skriv gärna dina svar i ett textdokument.

Ingen inlämning krävs. Arbeta gärna gruppvis.


1)   Kan man skriva i C# ett program utan att deklarera en klass?

2)   Vad är definitionen på program i C#?

3)   Är det korrekt att pepparkakor är klasser och pepparkaksformen objekt?

4)   Kan man via abstraktion komma från objekt till klass eller är det tvärtom?

5)   Om pennor är objekt var kan man hitta klassen penna?

6)   Av vilka två huvudingredienser består en klass i regel?

7)   Anta att Tal är en klass. Är addition() en metod eller en datamedlem i klassen Tal?

8)   Anta att Bil är en klass. Är Motor en metod eller en datamedlem i klassen Bil?

9)   Är + en metod, en datamedlem eller en operator i klassen String? Vad heter den?

10)   Med vilken fråga hittar man datamedlemmarna i en klass?

11)   Med vilken fråga hittar man metoderna i en klass?

12)   Är objekt och instans synonymer?

13)   Vad betyder punktnotation?

14)   Vad betyder allokering i datasammanhang?

15)   Vilka är de tre hörnstenarna inom objektorienterad programmering?

16)   Pekar i ett klassdiagram pilen från subklassen till superklassen eller tvärtom?

17)   När en subklass ärver en superklass ärver den superklassens alla datamedlemmar och metoder?

18)   Varför är polymorfism en speciell form av överlagring av metoder?

19)   Vad skiljer polymorfism från vanlig överlagring av metoder?

20)   Kan polymorfa metoder förekomma i en och samma klass?

21)   Kan överlagrade metoder förekomma i en och samma klass?

22)   Kan man komma åt de privata datamedlemmarna i en superklass från en subklass?


  Fortsätt arbetet med Inlämningsuppgift 2.








Copyright © 2023. All Rights Reserved.