Kap 14 Windowsprogrammering (54)
Från Mathonline
Version från den 19 december 2023 kl. 22.00 av Taifun (Diskussion | bidrag)
Ons 20 dec, kl 9-12
<< Agenda | Genomgång 54 | Övningar 54 | Innehåll & struktur | Nästa lektion >> |
Kap 14 Windowsprogrammering (forts.)
14.10 Geometriska figurer
Ny typ av grafisk applikation
- Inget interaktivt gränssnitt. Inga kontroller.
- Applikationen liknar snarare ett ritprogram.
- Vi vill rita geometriska figurerna ovan i formen.
- OBS! Undvik att (dubbel)klicka på formen!
Har du gjort det av misstag, stäng projektet och börja om!
Formens koordinatsystem
Att rita i formen
- För att kunna rita i formen, använder vi oss av verktyg som finns i ritmetoden OnPaint().
- Metoden OnPaint() är definierad i klassen Form som vi ärver i vår form Form1.
- Att använda en metods huvud som är definierad i en superklass och modifiera helt eller
delvis dess funktionalitet i subklassen, kallas i objektorienterad programmering (OOP) för
polymorfism (en metod med många gestalter).
- För att kunna använda ritverktygen i metoden OnPaint(), måste vi överskugga (override) den.
- Att överskugga (override) en metod betyder att ta dess huvud och definiera om dess kropp:
Man tar över metodens namn samt parametrar (huvud) och modifierar dess funktionalitet (kropp).
- Koncepten arv (inheritance), polymorfism och överskuggning (override) kommer vi att lära oss
i kursen Systemutveckling för inbyggda system.
Metoden OnPaint() till projektet Draw
Fullständiga instruktioner till detta projekt finns i kursboken, sid 434-437.
14.11 Bågar och vinklar
Ny typ av grafisk applikation
- Inget interaktivt gränssnitt. Inga kontroller.
- Vi vill rita bågar och vinklarna ovan i formen.
- OBS! Undvik att (dubbel)klicka på formen!
Har du gjort det av misstag, stäng projektet och börja om!
Metoden OnPaint() till projektet Arcs
Fullständiga instruktioner till detta projekt finns i kursboken, sid 438-439.
Gå vidare till: när du är klar med denna genomgång.
Copyright © 2023. All Rights Reserved.