Kursen Algoritmer, datastrukturer och design patterns
Kursplanen | Kursens presentation | Kursens webbsida | Kursboken | Lektion 1 >> |
![]()
|
![]() \( \qquad\qquad\qquad\qquad \) Introduktion till databaser |
Kursens beskrivning
Programmering 3 är en 100 p-kurs för gymnasiets Teknikprogram, inriktning Design- och produktutveckling.
På LBS kallar vi denna inriktning för Spelutveckling. Programmering 3 är en valbar kurs inom denna inriktning.
Kursen följer Skolverkets Kursplan för Programmering 3, se Centralt innehåll och Kunskapskrav.
Innehållsförteckningen är vår konkretisering av Skolverkets kursplan för Programmering 3.
Vi kommer att fortsätta att använda programmeringsspråket C#.
Dessutom kommer databasers kommunikationsspråk SQL att introduceras som inbäddas i C#.
Kursen täcker inte bara Skolverkets kursplan utan innehåller även en hel del annat smått och gott från datalogin,
inkl. databaser, för att göra pliktlektyren mer intressant.
Programmering 3 är en fortsättningskurs och förutsätter förkunskaper från programmering 1 och programmering 2.
Kursens webbsida
Kursen har en webbsida som man kommer åt via adressen mathonline.se:1805.
Välj sedan Programmering 3 för att komma till denna sida.
Starta med fliken Lektion 1 för att sedan kunna bläddra löpande i kurens lektioner.
I fliken Innehållsförteckning hittar du hela kursens innehåll.
Sidan kommer att användas som plattform för information och planering av kursen.
Kurslitteratur
För Programmering 3 kommer följande kursbok att användas:
Programmering 3 med C#, Förlag TechPages, 2021.
Copyright © 2022 TechPages AB. All Rights Reserved.