Innehåll Programmering 2

Från Mathonline
Version från den 22 juli 2025 kl. 21.11 av Taifun (Diskussion | bidrag)

Hoppa till: navigering, sök
       Kursens presenation          Innehåll och struktur          Centralt innehåll          Sex projektuppgifter          Lektion 1  >>      

Kapitel 1 Programmering och algoritmer

1.1   Programmeringens historia I
1.2   Olika paradigm inom programmering
1.3   Algoritmer och deras beskrivning
1.4   Pseudokod och flödesschema

Kapitel 2 Olika programmeringsmiljöer

2.1   Programmeringens historia II
2.2   En Open Source IDE: Borland C++
2.3   Att bygga en egen IDE med en editor
2.4   Att köra program från kommandofönstret

Kapitel 3 Fortsättning med C++

3.1   Utskrift till en grafisk miljö i C++
3.2   Olika beteenden i olika miljöer
3.3   Unicode
3.4   Svenska tecken i olika miljöer
3.5   Objektorienterad initiering
3.6   Automatisk typkonvertering
3.7   Rekursion
3.8   Mer om flervägsval
3.9   Misslyckad modularisering
3.10   Referenser
3.11   Parameteröverföringsmetoder
3.12   In- och utparametrar
3.13   Överlagring av funktioner
Prov 1 kap 1-3

Kapitel Objektorienterad programmering (OOP)

5.1   De enkla datatyperna och deras gränser
5.2   Datatypen char
5.3   Explicit typkonvertering
5.4   ASCII-tabellen
5.5   Escapesekvenser

Kapitel 6 Kontrollstrukturer

6.1   Vad är kontrollstrukturer?
6.2   Enkel selektion: if-satsen
6.3   Tvåvägsval: if-else-satsen
6.4   Flervägsval
6.5   Efter-testad repetition: do-satsen
6.6   För-testad repetition: while-satsen
6.7   Bestämd repetition: for-satsen
6.8   Nästlade for-satser
Projektuppgift Labyrinten

Kapitel 7 Funktioner

7.1   Funktionsbegreppet i programmering
7.2   Funktioner med returvärde
7.3   Definition och anrop av funktioner
7.4   Funktioner utan returvärde
7.5   Deklaration av funktioner
7.6   Externlagrade funktioner
7.7   Lokala och globala variabler
7.8   Överskuggning av variabler
Prov 2 kap 5-7

Kapitel 8 Arrays och vektorer

8.1   Vektorer
8.2   Stränghantering med array
8.3   Kryptering av text

Kapitel 9 Klasser

9.1   Vad är objektorienterad programmering (OOP)?
9.2   Vägen till objektorienterad programmering
9.3   Inkapsling
9.4   Konstruktor
9.5   Accessmetoder
9.6   Klass som egendefinierad datatyp
9.7   Metoder i OOP

Kapitel 10 Filhantering

10.1   Att skriva till och läsa från filer
10.2   Append mode
10.3   Slumplösenord i fil
10.4   Kryptering av filer
Prov 3 kap 8-10


Fig111.jpg



















Copyright © 2025 Lieta AB. All Rights Reserved.