Kap 4 Grundbegrepp i programmering
Från Mathonline
Version från den 13 september 2022 kl. 20.38 av Taifun (Diskussion | bidrag)
Innehåll
<< Agenda | Dagens genomgång | Dagens övningar | Kursboken | Nästa lektion >> |
4.1 Datatyper
Vad är en datatyp?
Variabler
En variabel är en platshållare (minnescell) för ett värde (data).
I koden får variabeln ett namn som används för att komma åt värdet.
I ett program kan variabelns värde ändras, men inte namnet.
Motsatsen till variabel är en konstant.
Funktionen main()
Satser
Fortsätt med att läsa i kursboken:
Kommentarer i C++, sid 35.
Inkludering av bibliotek, sid 35-36
Koderna \n och \t, sid 36
Programmet MyFirstSwed
3.2 God programmeringsstil
Gå vidare med Dagens övningar när du är klar med all läsning ovan.
Copyright © 2022 TechPages AB. All Rights Reserved.