Kap 4 Grundbegrepp i programmering

Från Mathonline
Version från den 13 september 2022 kl. 20.41 av Taifun (Diskussion | bidrag)

Hoppa till: navigering, sök
        <<  Agenda          Dagens genomgång          Dagens övningar          Kursboken          Nästa lektion  >>      


4.1    Datatyper

Programmet Datatype

Datatype.jpg


En programkörning ger följande utskrift:

Datatype Korex.jpg


Vad är en datatyp?

Vad datatyp.jpg


Variabler

En variabel är en platshållare (minnescell) för ett värde (data).

I koden får variabeln ett namn som används för att komma åt värdet.

I ett program kan variabelns värde ändras, men inte namnet.

Motsatsen till variabel är konstant. T.ex. 9 är en konstant, a är en variabel.


Funktionen main()

Programmets exekveringspunkt

Funktionen maina.jpg


Satser

Satser.jpg


Fortsätt med att läsa i kursboken:

      Kommentarer i C++, sid 35.

      Inkludering av bibliotek, sid 35-36

      Koderna \n och \t, sid 36


Programmet MyFirstSwed


3.2    God programmeringsstil

God ProgrStil 1.jpg


God ProgrStil 2.jpg


Gå vidare med Dagens övningar när du är klar med all läsning ovan.










Copyright © 2022 TechPages AB. All Rights Reserved.