Kap 5 Enkla datatyper

Från Mathonline
Version från den 1 oktober 2022 kl. 22.03 av Taifun (Diskussion | bidrag)

(skillnad) ← Äldre version | Nuvarande version (skillnad) | Nyare version → (skillnad)
Hoppa till: navigering, sök
        <<  Agenda          Dagens genomgång          Dagens övningar          Kursens planering          Nästa lektion  >>      


5.1    Kan datorn lagra hur stora tal som helst?

Vad är en enkel datatyp?

Vad enkel datatyp.jpg


De enkla datatypernas minnesstorlekar

Primitives.jpg


Programmet Primitives till utskriften ovan

Primitives Code.jpg


  •   Det är anmärkningsvärt att variablerna a och b är deklarerade, men inte initierade.
  •   Ändå kan vi både kompilera och exekvera, eftersom vi inte använder deras värde, utan:
  •   Vi bildar uttrycket a + b och skickar det som operand till sizeof för att mäta uttryckets

        minnesstorlek: a, b är ints, därför blir a + b också en int som tar 4 bytes.


Heltalstypernas gränser

LimitsInt.jpg


Programmet LimitsInt till utskriften ovan

LimitsInt Code.jpg


  •   I C++ är det en konvention att beteckna konstanter med stora bokstäver.
  •   Så, alla namn med stora bokstäver i programmet ovan är fördefinierade konstanter.
  •   De är lagrade i biblioteket som heltalstypernas min- och max-gränser och baseras

        på datatypernas minnesstorlekar som mättes med sizeof i programmet Primitives.


Läs i kursboken om:

      Operatorn sizeof, sid 76-77.

      Overflow, sid 79.


5.2    Datatypen char

Char.jpg


Programmet Char

P Char.jpg


Läs i kursboken om:

      unsigned-typerna, sid 80.


5.3    Explicit typkonvertering

Programmet Char2Int

Char2Int.jpg


Programmet Int2Char

Int2Char.jpg


5.4    ASCII tabellen

ASCIItab.jpg


Programmet ASCII

P ASCII.jpg


ASCII Korex.jpg


5.5    Escapesekvenser

Programmet Escape

Escape.jpg


Gå vidare med Dagens övningar när du är klar med all läsning ovan.










Copyright © 2022 TechPages AB. All Rights Reserved.