Kap 4 Grundbegrepp i programmering (7)

Från Mathonline
Version från den 14 augusti 2023 kl. 19.18 av Taifun (Diskussion | bidrag)

(skillnad) ← Äldre version | Nuvarande version (skillnad) | Nyare version → (skillnad)
Hoppa till: navigering, sök

Ons 27 sep, kl 9-12

        <<  Agenda          Genomgång 7          Övningar 7          Innehåll & struktur          Nästa lektion  >>      

+++


Kap 3 Att komma igång med C++ (forts.)

Konkateneringsopratorn + : Programmet Concat_var
3.5 Radfortsättning
Radfortsättningstecknet \
Programmet LineContin

Kap 4 Grundbegrepp i programmering:

4.1    Datatyper

Programmet Datatype

Datatype.jpg


En programkörning ger följande utskrift:

Datatype Korex.jpg


Vad är en datatyp?

Vad datatyp.jpg


4.2    Variabler

En variabel är en platshållare (minnescell) för ett värde (data).

I koden har en variabel ett namn som används för att komma åt värdet.

I ett program kan variabelns värde ändras, men inte namnet.

Motsatsen till variabel är konstant. T.ex. är 9 en konstant, a är en variabel.

En konstants värde kan aldrig ändras.

Variabel ex.jpg


Regler för namngivning av identifierare

Regler Namn.jpg


Svenska specialtecken

Svenska tecken.jpg


Rekommendationer för namngivning

Rek Namn.jpg



Gå vidare till:        när du är klar med denna genomgång.








Copyright © 2023. All Rights Reserved.